iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Jonas Olssons uppsats om The Script

Kategori: Allmänt

Inledning

Om du är intresserad av musik och vill lära dig om ett jättebra band så är det här uppsatsen för dig. I denna uppsats kommer jag skriva om ’The Script’, ett irländskt rock/pop band. Jag skriver om detta band för det är en av mina favoriter och deras musik har hjälpt mig genom många svåra tider. Jag vill lära mig mer om dem och jag hoppas att det är intressant att läsa.

Syfte

Mitt syfte med denna uppsats är att göra ett rätt så känt band till ett väldigt känt band. Jag vill att The Script ska få den beröm de förtjänar för i min åsikt så har det en sort stil som man inte ser varje dag längre. Jag hoppas mitt arbete kommer att övertyga andra att börja lyssna på dem så de kan bli ännu kändare än de redan är.

Jag har förberett några frågor som jag kommer att bygga min uppsats på:

·         Vilka är The Script?

·         Hur bildades de? Vad har de för bakgrund?

·         Vad har de för låtar och album?

·         Har de vunnit några priser eller utmärkelser?

Metod

För att hitta informationen jag behöver kommer jag söka efter information för det mesta på internet. Det kommer troligen vara min huvudkälla, jag tror inte jag kommer hitta någon sorts information om dem utav någon annan sorts källa. Jag kommer mest använda Google för att hitta informationen jag behöver. Wikipedia är även än källa som jag kanske använder men den har inte lika pålitlig information. Några speciella sökord kommer nog att vara The Script, Danny O’Donoghue, Mark Sheenan och Glen Power.

 

1. The Script

The Script är ett irländskt pop/rock band det har också lite R&B i sina låtar. De har funnits i över 7 år och bildades av Danny O’ Donoghue, Mark Sheenan och Glen Power. Under tiden de började skapa musik tillsammans har de släppt två album och över åtta stycken singlar.  De har vart på en världsturné och flera andra turnéer i bland annat USA och Europa. De har också gjort några turnéer bara i Storbritannien och Irland. De är ganska kända på internet hemsidan Youtube där en av deras låtar har nåt över trettio miljoner visningar.   (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Script    http://www.thescriptmusic.com/ie/biography/  http://www.youtube.com/watch?v=gS9o1FAszdk http://www.contactmusic.com/info/the_script Datum: 2012-05-14  Tid: 13:37)

1.1           Bakgrund

The Scripts historia börjar i en bar nära en Guinness fabrik i Dublin i Irland. Danny och Mark träffades där och började snacka om deras gemensamma åsikter om musik. Detta hände bara några månader efter att pojkbandet de båda hade varit i som hette MyTown splittrades. Efter några öl och roliga diskussioner bestämde de sig att gå in i musikbranschen tillsammans. De började med att bara skriva och producera låtar.  De åkte även till USA i några år och producerade flera låtar med deras några av deras idoler bland annat Dallas Austin och Teddy Riley. Efter några år i USA så åkte det tillbaks till Irland där de träffade en fantastik ung trummare som hette Glen Power. Först gjorde Danny och Mark bara låtar åt andra artister men när de träffade Glen så ändrade deras planer. Mark hade bett Glen att hänga med till Los Angeles för att göra musik tillsammans och detta sa han utan att ens ha hört honom spela. I under en vecka hade de skapat tre låtar. De första åren av bandet så blev Marks mor sjuk och de hade en massiv effekt på hans låtskrivande. Han kom på nya lyriker varje dag. Dannys far blev också väldigt sjuk. Det var i denna tid all tre insåg hur mycket musik betyder för dem. Danny sa att alla dessa katastrofer och svåra tider var det som skapade deras låtar. Det gav de inspiration som hjälpte de dem skapa de låtarna som de är kända för. (http://www.thescriptmusic.com/ie/biography/  http://en.wikipedia.org/wiki/The_Script Datum: 2012-05-15 Tid: 20:45)

1.2 Låtar och Album

Deras första hit var We Cry, detta var deras första officiella singel. Den första gången de spelade den var år 2007 på Balcony TV. We Cry var släppt som en singel år 2008 på den 14de april. Den kom på topp 15 listan i Storbritannien och topp 9 i Irland. Deras andra singel var The Man Who Can’t Be Moved. Denna låt var på andra plats i Irland, Storbritannien och Danmark. Efter deras stora framgång med den andra singeln så släppte de deras första album några månader senare. Den hette The Script och innehöll många låtar inklusive We Cry och The Man Who Can’t be Moved. Det innehöll också I’m Yours, Rusty Halo, If You See Kay, Anybody There och Lose Yourself. Det fans också en bonus låt som hette Live Like We’re Dying. Detta album sålde 600,000 kopior i bara två veckor. Albumet var också nummer 2 i hela Storbritannien i flera veckor. Deras tredje singel var Breakeven som släpptes den 21:a  november år 2008. Deras fjärde singel kom ut i mars 2009 och hette Talk You Down. Deras sista singel innan deras nästa album var Before The Worst som kom ut 15 juni år 2009.  År 2010 så släppte de deras andra album Science and Faith som innehöll 11 låtar totalt. Det var låtarna For The First Time, Science and Faith, Nothing, If You Ever Come Back, This = Love, You Won’t Feel A Thing, Exit Wounds, Long Gone and Moved On, Walk Away och Bullet From a Gun. Deras första konsär efter deras andra album släpptes blev slut sålt efter bara tre timmar, och det fanns 60,000 biljetter. (http://www.thescriptmusic.com/ie/biography/ http://en.wikipedia.org/wiki/The_Script Datum: 2012-05-16 Tid: 19:43)

1.2           Priser och Utmärkelser

Under alla deras år som ett band har det fått flera olika priser. Under fyra år sen det först blev kända har det lyckats bli nominerade för sex olika priser och fått 4 av dem.  År 2008 blev de nominerade och vann bästa säljande irländska låten i World Music Awards. År 2009 blev de nominerade för 4 olika priser i Meteor Ireland Awards vilket var bästa irländska bandet, bästa albumet, bästa irländska pop låten och bästa live föreställningen. Det vann priserna för bästa bandet, albumet och live föreställning men det lyckades inte få bästa irländska pop låten. År 2011 blev de nominerade för bästa internationella bandet i Brit Awards men det vann de inte heller. (http://www.thescriptmusic.com/ie/biography/ http://en.wikipedia.org/wiki/The_Script Datum: 2012-05-16 Tid: 20:40)

Slutdiskussion

Med denna uppsats har jag försökt er att ta ett intresse i detta band. Egentligen spelar inte det jag skriver så mycket stor roll för innan ni har hört deras musik så vet ni ju inte om de är bra eller inte. Men det var mitt mål med denna uppsats att nå till någon eller några och att få dom att ge detta band en chans för jag tror verkligen att nästan vem som helst kan gilla detta band. Men det finns ju hur många olika åsikter om musik och musiksmaker så det kan man aldrig veta.  Jag har gett er information om detta band från några olika källor. Vissa källor kan man jun inte alltid lita på men källorna jag använde sa i princip samma saker.

Jag tycker att detta band är ett av de bästa banden i världen just nu. Deras musik berör mig oerhört mycket. Allt från deras lyriker, melodier och berättelser i deras låtar är så himla fina. Jag vill bli artist när jag bli stor och deras musik är det som inspirerade mig till det. De fick mig att inse hur vackert musik kan vara. Jag önskar att om jag skapar musik så kommer det ha en sådan påverkan på någon i världen. Jag vill nå ut till någon så som The Script nådde ut till mig. Jag lyssnar på dom i sorgsna och i glada stunder. De hjälper mig igenom allt. Det är det musik ska göra enligt mig. Musik ska läka sår, få en att tro och hoppas, ge en inspiration och önskan. The Script gör allt detta.  De går inte att jämföra deras musik med pop musik idag. Vissa band som LMFAO och andra sådan pop/dans band tycker jag inte är musik. Visst de är roliga att lyssna på men jag tycker det finns musik och så finns det sådant. Jag tycker att musik ska förmedla med lyssnaren, det ska vara en osynlig koppling där man tar sina händelser i sitt liv och kopplar det till meddelandet låten försöker säga. Det finns säkert många som tycker så om artister som Skrillex och LMFAO men själv förstår jag inte på mig det.

Låtar ska ha en poäng, de ska ha ett meddelande som hjälper folk på något sätt. Hjälper någon att hantera en situation eller en händelse som dom inte skulle kunna hantera själva. För mig gör The Script allt detta. Det är som de målar en bild när jag lyssnar till dom, jag förstår vad det menar och var det vill komma med låten.  Deras låtar fyller mig med glädje och hopp, jag önskar bara att denna uppsats gjorde så någon annan känner samma sak för detta band.

Kommentarer

  • Moa Lavikkala säger:

    Uppsatsen var välskriven och det märks verkligen att du tycker om det här bandet. Dock tycker jag att det hade varit intressant om du hade sett på bandet från en annan synvinkel, lite mer kritiskt och så ibland. Inledningen är bra och den gör mig intresserad av bandet men paragrafen om låtar och album blev lite rörig med alla namn på låtar, album och olika årtal.



    Språk och stavning var bra förutom några små stavningsmisstag som fans-fanns, nåt-nått och konsär-konsert. Du använde även några onödiga ”ju” i slutdiskussionen. Meningarna påbörjades varierat och du använda varierade och passande ord.

    Faktan var bra och oftast intressant. Det blev lite rörigt ibland när det var mycket namn på låtar och årtal men annars var det bra och du svarade på din frågeställning. Källorna är korrekt hänvisade, länkarna fungerar och faktan är bra omskriven. Du har bara använt internetsidor, fast det beror nog på ämnet, jag tror inte att det har skrivits så många böcker om the Script. Men det hade varit intressant om du tog med tidningsartiklar och/eller recensioner som källor.



    Du hade kunnat skriva en tydligare sammanfattning med svaren på din frågeställning i slutdiskussionen men annars är det bra och personlig diskussion med klara slutsatser. Slutdiskussionen innehåller många bra argument för varför jag som läsare borde börja lyssna på bandet och det känns som ett bra avslut på arbetet.

    2012-05-28 | 21:45:58
  • Linnéa Engström säger:

    Hej Jonas!

    Du börjar din uppsats bra med en inledning som intresserar mig. Jag menar jag gillar musik och vill lära mig om ett jättebra band. Jag tycker att ditt språk är ganska korrekt förutom några stavfel som ”konsert” och några särskrivningar som ”bonuslåt” och ”slutsålt”. Ibland har du påbörjat många meningar med samma ord, till exempel ”efter”, ”det” och ”deras”. Det är ganska enkelt att det händer, men istället för att använda ”deras” hade du kunnat skriva ”bandets” eller ”The Scripts”, då hade texten blivit mer varierad och därmed hade uppsatsen blivit bättre och roligare att läsa. Annars har du använt ett varierat ordval, vilket är super! Jag tycker inte att du skulle ha skrivit ”man” i din uppsats, för det första är det inte ett riktigt ord och sedan refererar det inte till någon speciell person för vem är ”man”? Det kan ju vara vem som helst, så det skulle ha varit bättre om du hade varit mer specifik. Din text innehåller underrubriker, dock har den ingen styckesindelning vilket jag inte tycker behövs, eftersom jag ser mycket väl vad du har skrivit och förstår inte varför det är nödvändigt.

    Jag tycker att din uppsats har intressant fakta och det är väldigt lätt att följa med i texten. Du har besvarat dina frågor, dock kunde du ha skrivit svaren i slutdiskussionen så det blev mer tydligt och du har även använt dig av flera olika källor. Dina länkar fungerar och jag tycker att du har skrivit om faktan bra.

    Din diskussion var otroligt bra! Håller dock inte med dig om att LMFAO inte är musik, för det är inte sant. Även om du tycker att The Script är bättre så är LMFAO fortfarande musik och det kommer inte att förändras, jag anser att det inte spelar någon roll hur dålig någon musik är, det är fortfarande musik. Jag tycker inte att det som ”kallas” musik nödvändigtvis måste hjälpa mig på något sätt som att läka sår och få mig att hoppas. Enligt mig kan musik bara vara någonting som gör mig glad eller något som jag gillar att lyssna på. Du har förklarat vad du gillar med bandet och varför andra borde börja lyssna på det, vilket är ett väldigt bra avslut på arbetet. Jag är säker på att det är många som kommer börja lyssna på detta band efter att ha läst din uppsats! Bra jobbat!

    2012-05-30 | 17:44:20

Kommentera inlägget här: