iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Martina Jelincics uppsats om Zachary Levi

Kategori: Allmänt

Inledning

Jag har valt att skriva om Zachary Levi då han är min favorit skådespelare. Alltsammans började en helg för ungefär fem år sedan då jag satt i soffan och kollade på tv, zappade mellan kanalerna och av en slump hamnade på 6:an. Den helgen var det något maraton på och de första avsnitten av den första säsongen sändes. Det slutade med att jag hela dagen satt i soffan och inte kunde slita ögon från det som skulle bli den bästa serien jag någonsin sett, Chuck.

Syfte

Mitt syfte med den här uppsatsen är att lära mig mer om Zachary och låta du som läser lära känna honom samtidigt som jag också gör det. Alla kanske inte sitter hemma på sin lediga tid och söker information om sin favorit skådespelare/skådespelerska så därför tänkte jag ta detta tillfälle i akt och lära mig mer om Zachary Levi.

Jag kommer ta hjälp från ett par frågeställningar som förhoppningsvis kommer hjälpa mig i uppsatsen:

§         Hur växte Zachary upp?

 

§         Hur började hans karriär?

 

§         Vilka filmer/serier har han skådespelat i?

 

Metod

För att kunna ta reda på allt detta och för att kunna skriva ett så bra arbete som möjligt kommer jag ägna mig mycket åt informationssökande. Källan jag kommer använda mig av är internet, där jag kommer söka all min information. Jag kommer använda mig av wikipedia men information jag inte tycker låter bra kommer jag att välja bort, speciellt kritisk kommer jag att vara gällande informationen om Chuck Bartowski då jag vet vad serien handlar om och kan det mesta om hans karaktär. Jag kommer även att jämföra olika sidor och dess information för att se om de har någonting gemensamt eller om någon av dem är helt ute och cyklar. Om det bara står en viss information på en sida men inte på de andra så kommer jag inte lita lika mycket på den som på de andra. När jag upptäcker en viss information som jag vill använda och inte hittar det på många andra sidor så försöker jag att leta upp mer information för att se om det jag vill använda stämmer. Zachary Levi är en skådespelare det är svårt att hitta information om då det inte står så mycket om honom på internet.

1. Zachary Levi Pugh

Zachary föddes som Zachary Levi Pugh den 29 september 1980 i Lake Charles, Louisiana, USA.
Han har två systrar och flyttade mycket när han var mindre. Zach är en amerikansk skådespelare och bor i Los Angeles. Han hade sin största roll i TV-serien Chuck som Chuck Bartowski och hade även en stor roll i Less Than Perfect där han spelade Kipp Steadman . Zachary började skådespela, sjunga och dansa i tidig ålder.
När han hade tagit examen från Buena High School så bestämde han sig för att åka till Los Angeles där han skulle fullfölja sin dröm om att få skådespela. Väl där kunde man se honom i  lokala produktioner som Grease, The Outsiders, Oliver,  Big River och The Wizard of Oz. Men det var inte förens Levi skildrade Jesus i Ojai’s Godspell som Hollywood gav honom uppmärksamhet. Under tiden när han kämpade som skådespelare jobbade han även som diskplockare och på en biltvätt.
Han fick erbjudandet om att spela en roll i teater produktionen Young Frankenstein, i NY, men Chuck blev en serie de kunde fortsätta att jobba med och rollen gick istället åt Roger Bart. Han sjöng tillsammans med Mandy Moore på the Oscars 2011, spelade in en låt tillsammans med Katharine McPhee och sjöng även i några av serierna han medverkarde i (http://www.imdb.com/name/nm1157048/bio, http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 14/5-12 21:50).
På fritiden tycker Zachary om att åka snowboard, skateboard, fallskärmshoppning och hålla på med andra sporter.Han äger även två motorcyklar, en Harley-Davidson FXDX och en Ducati Monster 750CC. Under en tennis match, spelad med Nitendo Wii, råkade Zach  slå armen i en belysningsarmatur och fick då sy 14 stygn. Han är även en bra poker spelare (http://www.imdb.com/name/nm1157048/bio, http://www.superiorpics.com/zachary_levi/ 14/5-12 19:55).

1.1 Uppväxten

I Lake Charles, Louisiana, USA den 29 september 1980 föddes en liten pojke som senare fick namnet Zachary Levi Pugh. Han är i skrivande stund 31 år gammal och är det mellersta barnet av tre syskon. Zachs systrar heter Shekinah and Sarah. Hans föräldrar heter Darrell och Susy Pugh.
Som liten flyttade famlijen runt mycket innan de till slut slog sig ner i Ventura County, Kalifornien där han började på Buena High School. När Zachary var sex år började han sjunga, dansa och skådespela. Man kunde då ofta se honom uppträda i skolan och i lokala teater produktioner (http://www.imdb.com/name/nm1157048/bio, http://www.superiorpics.com/zachary_levi/, http://en.wikipedia.org/wiki/Zachary_Levi, http://chuck-nbc.wikia.com/wiki/Zachary_Levi 14/5-12).

2. Karriären

Zacharys första film att spela in blev Big Shot: Confessions of a Campus Bookie där han spelade en kille vid namn Adam, år 2002. Filmen handlar om ett gäng ungdomar som går på Arizona State University som ligger i närheten av Las Vegas. De fuskar i spel och tjänar mycket pengar. Allt är frid och fröjd tills FBI, Federal Bureau of Investigation, börjar undersöka saken närmare (http://www.imdb.com/title/tt0299535/plotsummary 17/5 00:20).
2002 börjar han även spela in Tv-serien Less Than Perfect, där han spelar en stor roll som Kipp Steadman. Serien går bra och Zachary får en knuff in i Hollywood. Det sänds fyra säsonger av Less Than Perfect och han syns i varenda en av de 81 avsnitten. 2006 tar serien slut (http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5 00:35). 2003 är han med i filmen See Jane Date som handlar om en tjej som är singel i New York och försöker imponera på hennes fiender i High School genom att uppfinna den perfekte pojkvännen (http://www.imdb.com/title/tt0371190/ 17/5 00:43).
2004 medverkar han i serierna Curb Your Enthusiasm, Simma lugnt Larry!, och The Divison (http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5 00:52). 2005 syns han både i TV-serien Three och i en kort film som heter Reel Guerrillas (http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5 00:59).
2006 är han med i TV-serien Worst Week of My Life där han spelar Nick. Samma år är han även med i filmen Big Momma’s house 2 där han spelar FBI agenten Kevin Keneally (http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Momma's_House_2, http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5-12 01:08). Några kort filmer han spelar in genom åren är Ctrl Z, The Tiffany Problem, Byron Phillips: Found, No Rest for the Wicked och Tangled Ever After (http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5 01:11).
Några komedier han medverkar i är Imperfect Union, Wieners och An American Carol (http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5 01:15). 
Zachary är även med i Alvin och gänget 2 där han spelar Toby, en kille som får ta hant om tre jordekorrarna under en period (http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5 01:19).
2010 gör han rösten åt Flynn Rider som har huvudrollen i den animerade filmen Trassel som handlar om den långhåriga Rapunzel (http://www.imdb.com/name/nm1157048/ 17/5 01:22).

2.1 Chuck

Zachary har setts i många filmer, men mest känd är han nog ändå från Chuck där han har huvudrollen som Charles Irving Chuck Bartowski eller som han på uppdrag kallas, Charles Carmichael. Tv-serien är en blandning av action, komedi och drama. En bit in i serien får man veta att Chuck blev utsparkad ur Stanford pga att hans vän Bryce Larkin planterade test svaren under Chucks säng och sedan rapporterade det till tjänstemännen (http://chuck-nbc.wikia.com/wiki/Chuck_Bartowski 16/5 23:33). På Stanford dejtade Bartowski en tjej vid namn Jill Roberts.

Väl utsparkad, utan varken hus eller jobb, flyttar han in hos sin syster Eleanor Faye Bartowski, Ellie, och hennes sambo Devon Woodcomb, a.k.a Captain Awesome i Burbank, Kaliforninen. Chuck tar ett jobb som Nerd Herd på Buy More där han får jobba med sin bästa vän Morgan Grimes, som han har känt sen barnsben. Nerd Herd är ett gäng datanördar som kan allt inom datorer och teknologi, så när en kund behöver hjälp med sin elektronik är the Nerd Herds de vänder sig till (http://www.nerdherdhelp.com/index.shtml 15/5-12 20:03).

På sin födelsedag får Chuck ett mail från sin Bryce. Mailet innehåller ”the Intersect” som Chuck av misstag laddar ner i sin hjärna. ”The intersect” är en data med miljontals bilder, CIA, Central Intelligence Agency, och NSA, National Security Agency, har tillverkat tillsammans och som rymmer alla deras hemligheter, vilket Chuck nu har i sitt huvud.

Bryce förstör orginalet innan John Casey skjuter honom, vilket lämnar Charles med den enda kopian i världen med nationens alla hemligheter. Han själv vet inte om att han har ”Intersectet”  men kommer på sig själv att veta det han inte borde veta då han får flashar, ser bilder och information i sitt huvud.

En dag går Sarah Walker in på Buy More på uppdrag från CIA att skydda Chuck. NSA skickar agenten John Casey . Sarah blir senare tvungen att avslöja sin identidet för Chuck och förklara för honom varför det är som händer. Både hon och Casey är beväpnade med vapen och står och hotar varandra när Chuck inser att informationen han har flashat på hela dagen bara betyder en sak, en terrorist planerar att döda en amerikansk general. Chuck lyckas övertala John och Sarah om faran och de tre kan desarmera bomben och gripa terroristen. När General Beckman och Director Graham ser att lämna Chuck levande är till deras fördel så låter de honom gå tillbaka till sitt vanliga liv men gör några förändringar. John Casey flyttar in som Chucks granne i Burbank och blir hans kollega på Buy More medan Sarah Walker spelar Chucks flickvän. Det ena leder till det andra och serien håller på i fem säsonger (http://www.imdb.com/character/ch0031311/bio, http://chuck-nbc.wikia.com/wiki/Chuck_Bartowski 16/5 23:25).

Sammanfattande slutdiskussion

I denna fackuppsats har du fått läsa och lära dig om min favoritskådespelare Zachary Levi. Du har fått läsa om hans uppväxt, hur han alltid har älskat att sjunga, skådespela och dansa, hans karriär och TV-serien Chuck. Allt med hjälp av mina frågeställningar.

Jag anser att Zach är en alldeles utmärkt skådespelare. Som skådespelare är han roliga, snäll och ödmjuk, glad, duktig på att slåss, sjunga och dansa. Jag har lärt mig mycket om hans uppväxt, när och vart han föddes, hans familj, hur han gjorde sin dröm sann och även vilka filmer och TV-serier han har medverkat i, någonting jag inte visste förut. Att han bestämde sig för att flytta till Los Angeles och kämpa för sin dröm tycker jag är starkt och modigt. Han lämnade sin familj och den stad han kände för att lyckas och det gjorde han. Tur det, annars hade någon annan spelat Chuck Bartowski och det är någonting jag inte kan tänka mig. Vilken upplevelse det måste vara att jobba med samma personer i fem år, göra någonting man tycker om och ha sina upp- och nedgångar tillsammans.

Jag tycker att han har gjort bra val som skådespelare som har medverkat i de serier och filmer han har medverkat i eftersom de valen har lett fram till hans kändisskap och hans liv idag. Nu vet jag vilka filmer och TV-serier jag ska se för att få en bättre uppfattning om honom och för att kunna se mer av honom. Jag kan bara hoppas att han inom en snar framtid kommer att synas i TV rutan eller på bioduken igen!

Martina Jelincic

IESG

9B

VT 2012

Lärare: Therese Silverloo

Kommentarer

  • [email protected] säger:

    Hej Martina, här kommer lite konstruktiv kritik från Klara Nyberg:



    Inledningen du skrivit tycker jag är väldigt bra. Du förklarar väl varför du valt att skriva om Zachary Levi, och du gör mig intresserad av att fortsätt läsa din uppsats om en skådespelare jag endast hört talas om på ryktes väg förut (Från dig alltså). Ditt språk är bra i hela uppasatsen, jag hittade inga stavfel, särskrivningar eller skiljetecken som hamnat fel. Din text är indelad utefter fackuppsatsens mall, och du använder underrubriker. I din fakta del och i den sammanfattande slutdiskussionen delar du även upp texten med styckeindelningar, det är bra eftersom att det då blir lättare att läsa. Dina meningsbyggnader är bra och varierade, och ditt språk är också det bra. Du använder inga komplicerade ord jag inte kunde förstå, och jag hittade inga ”slang ord” heller. Enda gången det blev lite konstigt - som jag kunde hitta - var i denna mening: ”Bryce Larkin planterade test svaren under Chucks säng…” Just för att du skriver test svaren och inte bara test svar (Eftersom att du inte skrivit om några test svar förut tycker jag inte att det bör vara i bestämd form).

    I din text skriver du mycket bra och intressant information om Zachary Levi. Texten flyter på väldigt bra, det är bara då det blir mycket filmer och program han varit med i som jag tycker det blir lite svårt att hänga med, men det är ju inte ditt fel. Du skrev i början av din text att Zachary Levi är en skådespelare det inte finns så mycket fakta om, så att du trots det lyckades få ihop så pass mycket fakta som du skrivit ned tycker jag är jätte bra gjort av dig. De tre frågor du skrev din uppsats utifrån svarar du på i faktadelen. Jag läste inte igenom alla hemsidor, utan jag läste informationen från din uppsats på tre stycken och informationen från de källorna har blivit omskrivna till din uppsats. En av dina källor fungerade inte eftersom att du skrivit ihop tiden du tog informationen med hemsidan, och på en av källorna stod där ingen information alls. Du skrev att du skulle försöka använda så många som möjligt och välja bort de du inte litade på, och du har använt dig av många olika källor också, så det är bra.

    I din sammanfattande slutdiskussion skriver du att du fått svar på dina frågor, däremot skriver du aldrig svaren på dem. Du diskuterar och förklarar väl varför du tycker att han har gjort ett bra val om att bli skådespelare, och din uppsats rundas av bra i den sammanfattande slutdiskussionen.

    I det stora hela tycker jag att du har gjort ett oerhört bra jobb, Martina, jag tyckte det var intressant att läsa din uppsats trots att jag egentligen inte har något intresse för Zachary Levi själv. Du har varit jätte duktig!

    Med vänliga hälsningar och stora kramar Från Klara :)

    2012-05-28 | 17:43:04
  • Linus Mikael Aspholm säger:

    Hej hej Martina! Linus här.



    Inledningen lyckades mer än väl med att fånga mitt intresse om uppsatsen, vilken ren tur du hade när du "zappade" mellan kanalerna och hittade denna serie!

    Jag själv är ett stort fan av Chuck, har inte sett alla avsnitt dock så jag vet inte vad som händer från mellan exakt varje avsnitt, men jag säger aldrig nej till att sätta mig ner på soffan och kolla på ett avsnitt.



    Det var några felstavningar men jag märkte dem knappt, var fast i uppsatsen med andra ord, men jag hittade mellan 2-4 felstavningar men de märks knappt i en 1.8 tusen ord uppsats.



    Meningarna var väldigt välskrivna och påbyggande ju mer man läste dom, så man blir lätt fast i uppsatsen och får det svårt med att sluta läsa den.



    Dina ordval är väldigt annorlunda, ingentingt negativt men jag ser ord som jag vanligtvis inte ser eller använder i uppsatser, t.ex. "zappa" som jag tyckte var riktigt rolig, jag vet självklart vad det betyder men jag har aldrig sett någon annan som har använt det ordet i en uppsats!



    Uppsatsen hade bra med styckesindelningar men jag såg inga underrubriker. Det skulle vara bra om du la till det på viktiga ord som spelar stor roll i din uppsats.



    Texten var oerhört intressanta med tanke på att jag också är ett stort fan av Zachary Levi, man fångas verkligen av texten och informationen!

    Det är lätt att följa med i texten så man inte blir helt vilse och till slut tänker för sig själv "Vänta vad läser jag om?" så det har du gjort väldigt bra!

    Du svarade på frågeställningar så mycket som det går, jag fick veta hur han växte upp, hur hans karriär började och vilka filmer/serier han har skådespelat i.

    Jag måste påpeka att dina källor var väldigt bra, jag gick in på alla men vissa var en aning omskrivna till skillnad från faktan i din uppsats.



    Du ger mig ett klart och tydligt svar på frågorna i syftesdelen och det gillar jag stort!

    Du lägger klara slutsatser på vad som händer i hans liv från hans uppväxt till skådespelningen, väldigt bra gjort!

    Jag känner som läsare att jag har fått en väldigt bra förklaring av Zacharys liv, och att denna del ger mig ett oerhört bra avslut på den här uppsatsen.



    Kortfattat så har du gjort ett väldigt bra jobb på den här uppsatsen, du vet tydligen vad du skriver om och har koll på faktan. Din uppsats var väldigt intressant och jag tror att även om en person som inte vet vem Zachary är så skulle han/hon också visa intresse och fångas av uppsaten.



    Starkt jobbat! Ha det bra!

    Med vänliga hälsningar från Linus!

    2012-05-29 | 19:41:09

Kommentera inlägget här: