iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Nathalie Mobergs uppsats om ADHD

Kategori: Allmänt

Inledning

 

Jag har valt att skriva mitt arbete om ADHD. ADHD är en förkortning av Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Jag valde att skriva om ADHD för att jag vet rätt mycket om det men jag tycker att det är ett så intressant ämne att jag vill veta mer och få bredare kunskap om ADHD. ADHD är en uppmärksamhetsstörning. En person med ADHD kan inte kontrollera sin uppmärksamhet och har väldigt svårt att koncentrera sig T. ex på en lektion. Personer med ADHD är väldigt impulsiva, handlar först tänker sen och har svårigheter att förutse konsekvenser av sina handlingar. Något som jag T. ex är intresserad av är skillnaden mellan ADHD och Damp, vilket jag kommer ta reda på i min uppsats.


syfte

Mitt syfte med arbetet är att ta reda på mer om diagnosen ADHD. Vad som skiljer mellan en person med ADHD och en person med Damp. Detta ämne fångade mitt intresse för att jag har hört talas om ADHD så mycket och även folk man känner har diagnosen vilket fick mig att vilja veta mer. När jag väl börjat läsa om ADHD ville jag bara veta mer och mer.
Jag har även frågeställningar som jag ska besvara angående ADHD:

·         Vad är kännetecknet för en person med ADHD?

·         Är de skillnad på killar och tjejer med diagnosen ADHD?

·         Hur medicineras man mot ADHD?

Metod

För att kunna skriva denna uppsats och besvara mina frågeställningar kommer jag använda mig av internet. Jag kommer även ta mycket information från böcker som jag vet är bra och trovärdiga när det gäller Diagnoser, i det här fallet ADHD.  Några nyckel ord jag kommer använda mig av när jag letar information är: ADHD, ADHD/Damp, neuropsykiatri.

1.      ADHD-

ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. En person med ADHD har ofta koncentrationssvårigheter, är impulsiv och kan inte förutse konsekvenser då dem lever i ”nuet”. Dom har svårt att samarbeta och arbeta i grupp, dem kan inte heller slutföra det dem påbörjat som T. ex att ett barn har svårt att leka i grupp och avslutar nästan aldrig leken. Namnet ADHD kommer från DSM-IV, en diagnosisk manual som används för psykiska sjukdomar, vilket betyder på svenska Uppmärksamhetsstörning/ hyperaktivitet. Personer med ADHD behöver en tydlig struktur i sin vardag, lugn och ro.  Detta för att personen lättare ska kunna fungera. De är lätt för dessa personer att hamna i självmedicinering och missbruk, speciellt när diagnosen dröjer eller uteblir. De får ingen insikt i varför de mår som de mår och förstår inte varför de känner sig annorlunda. De vanligaste drogerna som en person med ADHD missbrukar är amfetamin och cannabis. (Cullberg J, dynamisk psykiatri 2003) (Cullberg J, psykiatri 2005).

 

 

1.1                       Beteende

Barn och vuxna med ADHD uppfattas ofta som svårhanterliga av folk i omgivningen. De blir ofta missförstådda då deras beteende förknippas med dålig uppfostran, dumhet, elakhet, eller ren slarv och nonchalans. Tyvärr är omgivningen dålig på att lägga märke till dessa personers förmågor, dem är väldigt kreativa och har en förmåga att se lösningar som många andra missar. Personer med ADHD kan inte styra sin uppmärksamhet och har inget risktänkande vilket betyder att dem inte kan förutse en konsekvens. Dem har svårt att rikta deras uppmärksamhet på rätt saker, utesluta ovidkommande intryck och att hålla fast vid en och samma uppgift tills den är avslutad. Man märker av att en person har ADHD vid tidig ålder då den personen sticker ut lite jämfört med de ”vanliga” och det förekommer mycket mer hyperaktivitet bland personer med ADHD än hos personer utan diagnosen. Dessa kännetecken har jag hittat på länken jag kommer länka längst ner.

Kännetecken
* Man har svårt att göra endast en sak i taget – bristande koncentrationsförmåga
* Man har svårt att sitta eller stå still – hyperaktivitet
* Man har svårt att vänta och avbryter ständigt – bristande impulskontroll
* Man anses fumlig då man lätt tappar saker och snubblar – motoriska svårigheter
* Man säger ofta emot, blir arg och aggressiv, saknar förmågor att se egna brister.
(http://www.attention-nordostraskane.se/24667351) (Cullberg J, dynamisk psykiatri 2003) (Cullberg J, psykiatri 2005).

 

1.2                       Olikheter

ADHD är sannolikt vanligare hos pojkar än hos flickor. Flickor är ofta mindre överaktiva och mindre utåtagerande än pojkar. Det är lättare att sätta diagnosen ADHD på killar för att alla symptom till ADHD är tydligare på killar. Ibland missas diagnosen hos tjejer för att den är mindre tydlig. Man räknar med att 2–5 procent av alla barn i skolåldern har ADHD. Tjejer får diagnosen senare än killar. ADHD-tjejernas problem oftare är uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheterna medans killarna är mer aggressiv, utåtagerande och hyperaktiv. Killarna blir aggressiva utåt och tar oftast ut ilskan och våldet på någon annan medans tjejer tar ut aggression på sig själv genom att skada sig själv T. ex skär sig eller blir deprimerad. Jag hoppads att forskarna tittar närmare på ämnet ADHD. För mer forskning behövs. ( http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/ADHD/ )

 

1.3                       medicin

ADHD har olika grader på hur grov ADHD du har. Därför tar du olika doser med medicin beroende på din grad av ADHD. Man utreder sig hos en läkare som konstaterar vilken grad ADHD du har och vilken medicin du kommer använda dig utav. Du får testa med medicinen ett tag och sedan komma på åter besök för att se att medicinen funkade då det finns många olika läkemedel för ADHD. Dom flesta mediciner mot ADHD innehåller Metylfenidathydroklorid som i andra länder används bland annat till svår asperger, kraftig hjärnskada och vid kraftig depression. De vanligaste medicinerna som används mest i Sverige är: Medikinet, equasym depot, ritalin och concerta. Man kan även medicinera med antidepressiva läkemedel. ( http://adhd-npf.com/adhd-ritalin-bilda-dig-en-uppfattning/ )

 

 

Sammanfattning och slutdiskussion

I denna uppsats har du fått läsa om ADHD (attention deficit hyperactivity disorder). Jag har lärt mig mycket med detta arbete bland annat att det inte är så svårt att skilja en person med diagnosen ADHD från personer utan diagnosen. Det finns många tydliga tecken att titta efter. Jag har också fått ökad förståelse för personer med ADHD. Jag tycker även att det var intressant att killar och tjejer reagerar olika då killar blir våldsamma mot andra medans tjejer tar ut ilskan på sig själv genom att skära sig. Jag tittade även närmare på olika ADHD tester man kan göra online och läste även information där det stod att killar har förtur och prioriteras före tjejer då det gäller ADHD för att killar skapar mer problem för omgivningen än tjejer och för att killarnas symptom syns mycket lättare. Detta tycker jag är väldigt fel! Jag tycker att det ska vara jämställt mellan könen. Och om dem då påstår att killarna får förtur på grund av att deras symptom synd tydligare tycker jag att de borde lägga in mer resurser och forska mer kring tjejerna. Om deras andra anledning till att prioritera killarna före tjejerna är att killarna skapar problem utåt tycker jag att de är idiotiskt då tjejerna skadar sig själv vilket också är ett stort problem enligt mig. Jag tycker man ska uppmärksamma tjejernas mående och beteende mer och om de då framkommer att tjejen/tjejerna mår dåligt (är deprimerade eller skadar sig själv) tycker jag att det är ett lika stort problem som killarnas aggression mot omgivningen. Jag tycker att dem som arbetar inom detta borde ta mer ansvar och ge tjejerna den hjälp dem behöver och faktiskt har rätt till!

 

 

Nathalie Moberg
IESG
9B
VT 2012
Ms. Silverloo

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Din uppsats är välskriven och handlar om ett intressant ämne, som är både vanligt och viktigt i vårat samhälle idag. Några små missar som särskrivning (nyckel ord = nyckelord), stor bokstav där de ska vara liten = t.ex, samt liten bokstav i början av rubrik. Förutom det är den välskriven med en bra inledning som gör läsaren intresserad direkt och skapar en vilja att läsa mer. Du gör det väldigt tydligt vad du ska ta reda på och dina frågeställningar är tydliga och bra.



    Faktan du använt är väldigt bra omskriven så att man som läsare som inte är insatt i ämnet förstår väldigt enkelt vad du skriver om, sånna här ämnen innehåller ofta svåra termer som man inte begriper, men inte i ditt fall. Du använder lite upprepning av ordet ADHD, annars är det mycket ordvariation. Dina frågor besvaras på ett klart och tydligt sätt, det är enkelt att hitta om man skulle leta. Du använder även många bra källor vilket säkrar att informationen du använder är bra. Alla utom en av dina länkar funkade, den som inte funkade var den första.



    I din diskussions del diskuterar du faktan som du tagit upp, samt att du diskuterar ett stort problem på ett bra, vaket, samt moget sätt. Jag kan som läsare väldigt enkelt förstå vart du vill komma och du avslutar med kraft bakom orden så man själv tänker till. En väldigt rolig och intressant uppsats om ett viktigt ämne! Bra, gjort!

    2012-05-29 | 21:04:14
  • Malin Eklöv säger:

    Jag tycker att din uppsats är väldigt välskriven. Din inledning skapar ett intresse för att läsa vidare, och i uppsatsen besvarade du dina frågeställningar. I slutsatsen förklarar du tydligt vad du tycker om faktan som du har i detta ämne, och du har ett bra avslut.

    2012-06-06 | 11:33:18

Kommentera inlägget här: