iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Olivia Selinders uppsats om Auschwitz

Kategori: Allmänt

Inledning

Jag har valt att skriva min uppsats om Auschwitz. Jag har valt det här ämnet på grund av att det som hände där påverkade miljontals liv. Jag vet saker som att det var Adolf Hitler som ville se det här hända. Att det var ett hemskt koncentrationsläger, att miljontals människor miste livet under denna utrotning utav en etnisk folkgrupp. Ändå vill jag veta mer, djupare saker. Jag vill veta saker som hur många han gasade ihjäl åt gången och hur stort var rummet där alla gasades ihjäl. Jag vill veta vem det var som tog hand om alla lik. Jag vill verkligen veta vad som pågick i Auschwitz under den här hemska tiden. Jag vill förstå varför han valde att utrota ett helt folkslag, hur han kunde sova gott om natten när de gasade ihjäl tusentals människor varje dag.  

Syfte

Jag vill ta reda på fakta om Auschwitz för att jag verkligen tycker att judarna har lidit tillräckligt. Om man kollar på judarnas historia så har dem blivit förföljda redan på Romartiden och sen sprider Hitler falsk propaganda och gasar ihjäl miljontals judar. Jag vet att vi inte kan få tillbaka dessa döda människor, men jag vill ändå att folk ska förstå vad som har hänt här och att rättvisan som nu kan skippas, ska skippas. Jag vill att människorna som lever nu idag att de ska förstå hur mycket detta folkslag har gått igenom. De frågeställningar som jag ska använda mig av är följande

  • Varför lever nazismen kvar efter all dess tragedi?
  • Hur är det möjligt att under sådan kort tid skapa en mördarmaskin som dödade miljontals människor så effektivt fast på ett sådant vidrigt sätt?
  • Hur lyckades Hitler ta makten?

Metod

Internet kommer huvudsakligen att vara min huvudkälla. Jag kommer också söka information i böcker, eftersom att detta är en historik världshändelse så kommer jag hitta litterära källor som berör ämnet. Några utav mina nyckelord kommer att vara Adolf Hitler, Auschwitz, gaskammare och judar.

 

 

1. Auschwitz

Auschwitz är känd som världens största begravningsplats. Det var här förintelsen av judar och många andra folkslag ägde rum. Nazisterna proppade fulla tåg med människor som kördes till Auschwitz, tusentals människor om dagen kördes dit. Varav en tiondel skickades till arbetslägret och resten direkt till gaskammaren för att gasas ihjäl. Innan lägren byggdes här så var Auschwitz en liten glesbefolkad stad. De trodde att eftersom det var en liten stad, lite invånare så skulle det bli svårt att rymma därifrån. Huvudjärnvägar som går till Auschwitz skulle användas för att lätt transportera folk ifrån hela Europa dit. Vissa människor skickades till arbete eftersom en läkare ansåg att de var friska nog att klara det. Om du arbetade så fick du arbeta tills du dog. Om läkaren ansåg att du var för sjuk, för liten eller för gammal så skickades du direkt till gaskammaren. Det var lite mat och väldigt långa dagar fulla med arbete. (http://skolarbete.nu/skolarbeten/koncentrationslager/, 10/5 klockan 10:08)

 

1.1 Adolf Hitler

Adolf Hitler föddes 20 april år 1889 i Österrike. Han föddes i en liten stad som gränsar till Tyskland med bara en flod emellan. Adolfs föräldrar var väldigt nära släkt och ingifte var väldigt vanligt i staden så de var tvungna att be om lov av en biskop att få gifta sig (http://www.mimersbrunn.se/Adolf_Hitler_fraan_hans_foedelse_till_sin_doed_4501.htm, 14 maj kl 14:51). Adolfs sekreterare beskrev honom som väldigt vänlig mot sina underarbetade och som en stor djurvän.  Många andra personer som har träffat honom har beskrivit honom som trevlig och nästan lite blyg. Adolf hade en förälskelse i systerdottern, som efter ett gräl med honom tog livet av sig med hans pistol. Efter händelsen blev Adolf mer och mer skygg och var nära på att sluta med politik. Han hade symptom på Parkinsons sjukdom, men det finns inga tydliga bevis på att han fick diagnosen Parkinsons. År 1945 begick Adolf och hans hustru ett gemensamt självmord i Tyskland (http://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler#Hitler_som_person 14 maj, klockan 15:27)

1.2 Dödsmetoder

Nazisterna sa till judarna att de skulle badas och att de skulle bli avlusade. Andra fick höra att de skulle få duscha så de klädde av sig utan bekymmer och gick in i gaskammaren. Inne i gaskammaren såg det ut som duschar och vattenrör. Nazisterna sköt dörren snabbt åt sidan och låste, de var byggt för att det skulle få plats 2000 människor därinne. Det tog tre till femton minuter tills alla var döda efter att ventilerna hade öppnats (http://www.sfi.se/PageFiles/8759/fakta_om_forintelsen_FOLDER.pdf 14 maj, klockan 15:51)
Innan de började med att gasa ihjäl folket så hade de faktiskt en taktik om att skjuta ihjäl alla. Men de visade sig ganska snart vara för uppenbart och inte effektivt alls. Soldaterna klarade helt enkelt inte av att skjuta så många människor, det påverkade deras psykiska tillstånd väldigt mycket. Nazisterna testade i och med en säkerhetstjänst att gasa ihjäl judarna kolmonoxid i mobila gasvagnar. Soldaterna var fortfarande inte nöjda med processen utav gasningen, för det gick fortare för långsamt och det var fortfarande för lite människor som blev ihjäl gasade samtidigt. Det var då de planerade att bygga gaskammaren för att kunna döda så många som möjligt på en sådan kort tid. Alla dog dock inte utav att de blev ihjäl gasade. Vissa blev utsatta för medicinska experiment utav läkaren Joseph Mengele. De flesta fångar avled medans de överlevande utsattes för väldigt mycket lidande. Joseph injicerade smittoämnen med dödliga sjukdomar i fångarnas kroppar. Han använde dock inte bara injektion utan också väldigt mycket kirurgiska ingrepp mot fångarna. Det som intresserade honom mest var att experimentera på enäggstvillingar. Andra fångar fick genomgå experiment som att bestämma dödlighetsgränsen med hjälp av nedkylning eller höga trycknivåer (http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen#F.C3.B6rintelsel.C3.A4ger 15 maj, klockan 16:05) Vissa fångar blev av med kroppsdelar amputerade, ögon bortfrätta med syra han steriliserade till och med folk på helt sanslösa och mest otänkbara sätt. Han experimenterade oftast på barn, som sagt enäggstvillingar var en stor favorit. Antingen så dog de under själva experimentets gång eller så avrättades de direkt efteråt (http://www.levandehistoria.se/book/export/html/2636 15 maj, klockan 16:15).

1.3 SS-soldater

Utländska friviliga SS-soldater blev ofta behandlade olikt tyska SS-soldater. De utländska utsattes för mindre politisk och rasbiologisk utbildning än tyska soldaterna och de utländskas kontrakt kunde enbart gälla strider på östfronten. Det enda problemet var egentligen kommunikationen. Det var ju det tyska språket som gällde, men alla har ju inte lika lätt att lära sig ett helt nytt språk. Rekrytering var dock ett stort problem och vanliga tyskar började tas ut för att ingå i SS. Även slaviska och frivilliga muslimer började anses som resurser (http://sv.metapedia.org/wiki/Utl%C3%A4ndska_frivilliga_i_Waffen-SS 15 maj, klockan 16:34)

 

 

1.4 Offer

Det finns väldigt många olika folkslag som var offer i förintelsen, mest var det judar men det var också folk som Jehovas vittnen, romer, ungerska medborgare, fransmän osv. det var i princip folk ifrån hela världen som blev utsatt i förintelsen (http://www.popularhistoria.se/artiklar/auschwitz/ 15 maj, klockan 16:42)

2 Försöka fly

Att försöka fly ifrån lägren var inte lika lätt som man hade trott att det skulle vara. Auschwitz var byggd som en militärförläggning. Hela lägret var omringat med dubbla taggtrådar som var 3 m höga, alla trådar var strömförande med högspänning. Vilket innebär att du inte får en stöt utan du dör omedelbart om du kommer åt stängslet. Alla stängsel var nedbyggda minst en meter i marken för att man inte skulle kunna gräva sig ut. Det fanns höga vakttorn var fyrtionde meter där det alltid var vakter beredda med kulsprutor. Det fanns förbjudna områden och om du klev där blev du direkt nedskjuten utav en vakt från vakttornet, där var de också ett väldigt lågt stängsel så frestelsen var stor. Två gånger om dagen räknades alla fångar, saknades någon så hängdes tio slumpmässigt utvalda fångar (http://www.gluefox.com/komment/forintelsen.shtm 15 maj, klockan 16:53). Det var ungefär 500 fångar som lyckades fly ifrån Auschwitz under hela lägrets historia. Det var några fångar som lyckades få tag på tyska soldaters klädsel och på så sätt kunde de ta sig ut ur lägret felfritt och väldigt lätt. Med falsk identitet (alltså ett snott kort från en vakt) lyckades ganska många ta sig ut ur Auschwitz (http://www.gluefox.com/komment/resistance.shtm 15 maj, klockan 17:04).

Sammanfattning och slutdiskussion

Den första frågan jag vill diskutera är ”varför lever nazismen kvar efter all dess tragedi?”. Uppriktigt sagt så är det någonting som vi aldrig någonsin kommer att få ett riktigt svar på. Det kommer alltid finnas människor som vill göra något helt annorlunda bara för att stå ut. Det kommer alltid att finnas människor som gör något för uppmärksamhet. Att föra nazismen vidare, låter det som en bra idé? Det är något som jag verkligen inte tycker, det var en av anledningarna till varför jag valde att skriva om Auschwitz, för att visa att nazismen är hemskt. Att hata ett folkslag så innerligt att man vill och att man till och med försöker att utrota människorna som tillhör detta folkslag. Jag förstår bara inte vad judarna och de andra stackars människorna någonsin har gjort för att förtjäna detta. Det här är en historisk världshändelse som folk kommer ihåg eftersom det handlade om så många liv som togs och just det faktum att det var så hemskt gjort. Jag förstår verkligen inte hur soldaterna och hur Adolf Hitler kunde gå hem till sin familj och hur de kunde sova gott om natten när det här pågick för att Hitler hade satt igång det. Den andra frågan som jag ska besvara är ” Hur är det möjligt att under sådan kort tid skapa en mördarmaskin som dödade miljontals människor så effektivt fast på ett sådant vidrigt sätt?” det är också en väldigt svår fråga att besvara, dock väldigt lätt att diskutera den enligt mig. Som jag sa där uppe i min uppsats så lät de vissa jobba medans andra gasades ihjäl direkt. De som var tvungen att jobba var de som skötte att transportera liken från gaskammaren till ugnen där de skulle kremeras nästintill direkt efter dem hade gasats ihjäl. Jag tycker inte att det är mänskligt att låta friska människor jobba med så mycket lik om man inte har valt det själv. Det var flera tusen om dagen som gasades ihjäl. Om du inte har valt det jobbet själv så är det nog ganska jobbigt att ens se döda människor, och nu skulle du bära de med hjälp av din bara kroppsvikt. Du var till och med ibland tvungen att kliva på liken för att kunna få ner liket högst upp i högen som skulle transporteras först. Andra som var tvungen att jobba fick klippa av håret och ta ur smyckena på de döda. Och då är min nästa fråga Vill man då överleva och förstöras så innerligt eller vill man gasas ihjäl direkt? Vad är värst? Det är upp till var och en att bestämma det. Men helt ärligt så vet jag själv inte vad jag skulle tycka var värst. Att jobba med att antingen transportera döda människor hela dagarna, klippa hår på döda människor eller ta av döda människor smycken. Jag vet ärligt talat inte vad jag skulle ha valt, för om jag hade valt jobbet så vet jag själv att jag hade lidit så mycket och att jag hade mått så dåligt över det där. Men å andra sidan så vill jag självklart inte gasas ihjäl eftersom jag har hela livet framför mig. Det är en riktigt jobbig fråga att diskutera. Min tredje och sista fråga som jag ska ta upp är ”Hur lyckades Adolf Hitler ta makten?” ja, Adolf Hitler var en mycket bra talare. När han började tala inför folk fick han väldigt lätt med sig folk. Han visste precis vad han skulle säga för att folk skulle hålla med honom och dra med sig fler som skulle tycka precis likadant. När det var val i Tyskland så vann Hitler väldigt överlägset. Han hade fått mer än 60 % av hela befolkningens röster. Det talades om att han hade fuskat, men så var inte fallet. Utan han hade bara fått med sig folket på grund av hur han pratade inför folk. Det var de man trodde tills man hade bevisat att han tog makten med våld. Han till en början var en väldigt lugn diktator, var inte elak och bara allmänt artig. När han startade upp Auschwitz så var det ingen som verkligen fattade vad som hände förens det var försent att fly eller göra någonting åt det. Det var bara att inse att det skulle hända och att han skulle starta upp ett hemskt utrotningsläger. Han chockade verkligen folket.

Kommentarer

  • Vahagn Mikaelyan säger:

    Din uppsats Olivia var väldigt intressant. Jag fann det enkelt att läsa den utan att bli uttråkad. Det var ett nöje att läsa den och tack för den möjligheten. När jag läste igenom den min andra gång hittade jag ett par små fel i din uppsats. Som t.ex. ” Jehovas vittnen, romer, ungerska medborgare, fransmän osv. det var i princip”. De små felen som du har gjort skadar inte hela uppsatsen alls. De märks knappt utom en som är: ”för det gick fortare för långsamt och”. Den meningen gjorde mig lite förvirrad, jag gissar på att du menade att skriva ”för det gick fortfarande för långsamt och”. Dina meningar börjar på olika sätt hela tiden som gör det väldigt enkelt att läsa vidare. Du använder inte komplicerade ord som gör det mer simpelt för dina läsare att fångas in i texten snabbt och inte behöva tänka på svåra ord.

    Texten är välskriven och har intressant fakta. T.ex. Jag visste inte vilken gas som användes först i tågen. Texten är skriven på ett sätt jag som läsare enkelt kan följa med och uppleva texten som skrivaren har vilja att vi som läsare ska uppleva den. Ingen förvirring sker och texten har en röd tråd. Frågorna du har skrivit upp blir svarade och du använder massor med pålitliga källor. Den ända källan jag har ett problem med är Wikipedia. Den källan är inte så pålitlig men kan accepteras. Faktan är omskriven till enkelt språk som alla kan förstå och dina länkar funkar faktiskt.

    Som sagt besvarar du dina frågor på ett bra sätt. Du diskuterar väldigt bra och på ett intressant sätt som gör att jag vill läsa vidare. Du pratar inte bara på om slumpmässiga saker men håller dig till ämnet som är väldigt bra det med. Du avslutar bra och jag som läsare får ett bra slut. Ditt arbete är verkligen bra och jag skulle rekommendera den om man vill ha lite information om förintelsen, Hitler och experimenten på koncentrationslägeret Auschwitz.

    2012-05-28 | 21:17:34

Kommentera inlägget här: