iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Matilda Fagerlinds uppsats om hästens påverkan på människan

Kategori: Allmänt

Hästens påverkan på människan

Inledning

I den här uppsatsen kommer jag att skriva om hästars inverkan på oss människor. Jag har valt detta ämne eftersom jag är mycket intresserad av hästar och jag ofta hört saker som ”hästmänniskor är mindre stressade” eller ”ryttare är mer bestämda än andra”. Jag vill därför ta reda på om sådana saker verkligen stämmer och hur hästen faktiskt påverkar oss. En annan sak jag hoppas kunna ta reda på i denna uppsats är vad ridterapi är för något och om det fungerar.

Syfte

Mitt syfte med den här uppsatsen är att ta reda på om och hur hästar påverkar oss människor, vad ridterapi egentligen är och hur det fungerar samt om hästen påverkar oss på ett bättre sätt än andra djur.

För att bättre ta reda på detta har jag skapat tre frågeställningar som jag i min uppsats hoppas kunna besvara.

·        Hur påverkar hästar oss människor (mentalt)?

·        Vad är ridterapi?

·        Påverkar hästen oss mer positivt än exempelvis hundar?

Metod

För att kunna skriva om detta ämne kommer jag att behöva söka mycket information. Jag kommer framförallt använda internet till detta, mestadels sökmotorn Google, men även olika böcker som jag har hemma eller lånar på biblioteket. Det jag framförallt kommer leta efter på internet är artiklar i ämnet samt forskningsrapporter. För att hitta detta kommer jag att använda följande nyckelord: hästens påverkan på människan, häst människa, ridterapi, hundens inverkan på människan, hund häst människa, djurens inverkan på människan.

1. Relationen mellan häst och människa

Att kommunicera med hästar är en mäktig upplevelse och kan påverka hela ens liv. Det är faktiskt så det fungerar. Hästen är ju bara den ena parten, den andra är man själv. Att förändra sitt sätt att tänka och sitt beteende är inte lätt. Det tar tid och kräver både mod och förödmjukelse. Men det ger resultat - häpnadsväckande resultat – både för häst och människa. (Irwin, Hästar ljuger inte)

1.1 Djurs inverkan på människan

Djur har många positiva effekter på oss människor. Deras lugn hjälper oss att slappna av och minska vår stress, personer som har regelbunden kontakt med djur är mer motståndskraftiga mot stress. Djuren aktiverar en central stressreglerande mekanism inom oss, vilken gör att stress reaktionerna minskar och kroppen istället kan fokusera sig på återhämtning och återuppbyggnad. Att klappa ett djur gör både oss människor och djuret lugnare och mer avslappnade på grund av att oxytocin sprids i kroppen. Oxytocin är ett ämne som frigörs vid behaglig beröring och skapar tillit, ökar vårt välmående samt gör oss positiva och öppna. Dessa saker leder i sin tur till fler positiva saker såsom att vi blir nyfiknare, söker mer kontakt med andra människor, lär oss lättare och minns bättre (http://www-skara.slu.se/Jane/Djurivarden/Djurens%20betydelse%20mailformat.pdf, 13/5-2012, 21.23).

1.2 Hästar och hälsa genom historien

Redan för mer än 2400 år sedan insåg den grekiska läkaren Hippokrates, känd som läkekonstens grundare, att hästar hade en positiv påverkan på människans kondition och balans. Enda sedan dess har läkare genom historien förespråkat hästar och ridning som ett mycket bra sätt att bota fysisk och psykisk ohälsa. Under 1700-talet uppfanns en mekanisk häst som rörde sig mycket likt en riktig häst och denna användes för att träna människor på olika sätt. Utvecklingen har nu kommit så långt att ridning och umgänge med hästen används som behandlingsform i ett antal länder runt om i världen (http://www.miljomagasinet.se/artiklar/070521_ridterapi.html, 10/5-2012, 20.35).

1.3 Hästens inverkan på människans beteende

Hästar reflekterar hur vi människor beter oss, vår sinnesstämning och hur vi mår. De följer våra minsta humörsvängningar och hjälper oss på så sätt att förstå vårt eget beteende i olika situationer. Hästarna hjälper på så sätt till att utveckla ledarskap, självsäkerhet, tålamod och uthållighet(http://pure.ltu.se/portal/files/33725674/LTU-EX-2011-33525610.pdf, 16/5-2012 23.30). Att lyckas kontrollera ett så stort djur som en häst ger känslor av makt och upphetsning hos de allra flesta, vilket i sin tur leder till ett ökat självförtroende (http://www.katter.nu/artiklar/artikel_29_071105.html#2, 16/5-2012, 23.00). Många människor upplever att de är glada efter att ha spenderat tid tillsammans med hästar och det beror med största sannolikhet på att hästar av naturen är fyllda med energi och livsglädje, vilket de också sprider vidare till människor (http://www.ridterapi-novalis.se/Hastens_psykologiska_betydelse.pdf, 17/5-2012, 00.30).

1.4 Hästar för att behandla/förhindra ”riskbeteende”

Barn som ofta upplever våld hemma har en ökad risk att själva bli våldsamma, men också att må mycket dåligt i vuxen ålder. Ridläger för barn och ungdomar som bedöms ha risk för detta har visat sig ge ökad social kompetens och minskad aggressivitet samt lett till förbättrad psykisk hälsa. Även vuxna kan må bättre av kontakt med hästar, det har visat sig att interner som fått ta hand om hästar har en lägre återfallsrisk (http://www-skara.slu.se/Jane/Djurivarden/Djurens%20betydelse%20mailformat.pdf, 16/5-2012, 21.00).

1.5 Hästars påverkan på människors fysik & Ridterapi

Ridning aktiverar nästan alla kroppens muskelgrupper. I skritt rör sig hästens rygg maximalt vilket betyder att det är den gångart som tränar ryttarens allra mest. Det som främst tränas i ridning är balans och jämvikt i kroppen (http://www.katter.nu/artiklar/artikel_29_071105.html, 17/5-2012, 01.00), men även bålen får arbeta mycket hårt. Koordinationen är också en viktig del av ridningen, särskilt i trav och galopp, då ryttaren tvingas göra flera saker samtidigt. En stor fördel är att varken fötter eller ben utsätts för något stort tryck, vilket gör att många funktionshindrade kan ta del av ridningen (http://www.lj.se/info_files/infosida31957/halsoeffekter_av_sallskapsdjur_inklusive_hastar_m_hakansson.pdf, 17/4-2012, 01.34). Tack vare detta har något som kallas ridterapi vuxit fram. Ridterapi går ut på att patienter med olika sorters funktionshinder och skador, fysiska som psykiska, får möjlighet att rida som en del av rehabiliteringen. Många patienter, särskilt rullstolsburna, upplever stor frihet på hästryggen samt en känsla av kontroll. Detta ökar självsäkerheten och välbefinnandet hos individen vilket gör att rehabiliteringen går lättare. Patienter som behandlats med ridterapi har överlag bättre balans och gångförmåga än de med likvärdiga skador eller sjukdomar samt ökad social kompetens och färre depressioner (http://www.miljomagasinet.se/artiklar/070521_ridterapi.html, 17/5-2012, 01.52).

1.6 Hur bra är hunden?

Hundar har en mycket positiv påverkan på hälsan och kan förebygga både fysisk och psykisk ohälsa. Barn med hund som går igenom en skilsmässa har ett mycket mindre aggressivt beteende och vandaliserar mindre än de som inte har någon hund. Många barn upplever också att de i en skilsmässa kan söka stöd och tröst hos hunden samt berätta för den hur de känner. Hundägare är mer aktiva än andra människor, mestadels på grund av att hunden måste rastas varje dag, och åldras därför inte lika snabbt samt konsumerar mindre sjukvård. Äldre människor med hund läser ofta tidningen högt för sitt djur och fyra av fem pratar om sina problem med hunden. I stressade situationer känner hundägarna starkare socialt stöd än andra och de har också färre depressioner och bättre immunförsvar. Servicehundar hjälper många funktionshindrade till ett bättre liv och ökar självkänslan hos sina ägare samt integrerar dem mer i samhället och minskar ägarens behov av vård (http://www.katter.nu/artiklar/artikel_29_071105.html, 17/5-2012, 02.27).

Sammanfattande slutdiskussion

I denna uppsats har jag skrivit om hur hästar påverkar oss människor, men också hur hundar och djur överlag gör detta. Jag har även skrivit om ridterapi och hur det utförs samt hur hästar har påverkat vårt sätt att se på hälsa genom historien. Något som också har blivit presenterat i denna uppsats är några av de många områden man kan använda hästar inom.

Jag vet nu att hästar påverkar oss på många sätt, betydligt fler än jag trott från början. Det som jag tycker känns som det allra viktigaste är hästars mycket positiva inverkan på vår självkänsla och vårt självförtroende. Nästan allt som vi människor gör med hästar förbättrar självförtroendet och bidrar till att vi blir mer säkra i oss själva, vilket jag tycker är väldigt bra eftersom osäkra och psykiskt sjuka eller deprimerade människor på så sätt kan få bra och lättillgänglig hjälp. Det är inte bara positivt för psykiskt sjuka människor att hästar är så stärkande djur, utan umgänge med hästar är bra för alla.

Jag har i och med det här arbetet lärt mig att ridterapi är ett sätt att behandla och rehabilitera skadade och sjuka människor med hjälp av hästar och ridning. Jag tycker att ridterapi verkar vara en mycket effektiv och bra rehabiliteringsmetod som kan stärka patienterna och få dem att må mycket bättre. Jag hoppas att ridterapi blir vanligare så att fler personer kan få möjlighet att ta del av det och få chans att bli så friska som möjligt.

Jag har i denna uppsats lagt fram många fördelar med både hästar och hundar, så det är väldigt svårt att säga om någon har en mer positiv inverkan på människor än den andra. Hundar går inte att rida på och det går därför inte för rullstolsburna funktionshindrade att känna samma känsla av frihet med dem som med hästar. Däremot bidrar de till en mer aktiv livsstil och minskar användandet av sjukvård samt ger ett bra stöd i svåra situationer. Jag tycker att båda djuren är bra på sitt sätt, och det idealiska vore om alla människor hade tillgång till både hästar och hundar, även om det inte är genomförbart.

Kommentarer

  • Sandra Berglund säger:

    Jag vill börja med att berömma dig för en otroligt bra uppsats som jag verkligen inte ångrar att jag läste. Hela första delen med inledning, syfte och metod var mycket bra skrivet och du förklarade enkelt men tydligt vad du ville med uppsatsen. Du gav också några exempel om saker du hade hört vilket gjorde att jag som läsare ville veta mer om sanningen. Det jag tyckte om extra mycket var faktiskt din metod då du visade stor kreativitet på hur du skulle få fram fakta. Språkets gåva är något du verkligen har vilket du visade i din uppsats. Hittade några små slarvfel då du hade glömt skrivit något litet ord som ”har”, annars var det så gott som felfritt. Du använder dig av ett väldigt moget språk som passar utmärkt till både ungdomar och vuxna. Du har ett brett ordval vilket resulterade till inga upprepningar av specifika ord. Om det är något som du hade kunnat förbättra skulle det vara att förklara vissa svåra ord inom ridning som vi andra människor inte riktigt vet vad det är. Det var dock bara något enstaka ord som var lite kluriga så det är verkligen inte något som gör din uppsats sämre.

    Hästar är normalt ingenting som intresserar mig speciellt mycket men den här uppsatsen var väldigt bra skriven då du inte gick in i allt i minsta detalj. Det kan då bli snabbt långtråkigt att läsa för människor som inte har hästar som ett favorit djur. Det här gjorde du som sagt väldigt bra. Du skrev också lagom långa paragrafer och inte onödigt fakta bara för att få texten längre. Du använde dig av klara rubriker som du sedan höll dig till och inte började skriva om något helt annat. Texten var skriven med en röd tråd och jag fick ta del av bra fakta i varje paragraf. I metoden skrev du att du skulle använda dig både av böcker och internet vilket du också gjorde. Annars kan det vara väldigt lätt att bara använda sig av Internet då det är enklare. Dina Internetkällor fungerade och din fakta var omskriven. Stort plus för att du inte använde dig av Wikipedia så det inte räknas som en säker källa.

    Du började uppsatsen med att vara klar med vad du ville få fram och vilka frågor du ville veta mer om. Dessa frågor fick vi dels svar på i faktadelen men du klargjorde de också i din slutdiskussion. Jag fick då en klar bild av vad sanningen var utan några funderingar. Du diskuterade ämnet och framförde även dina egna åsikter bra. Jag skulle gärna velat ha diskussionsdelen lite längre då det du skrev var mycket bra och jag känner att du kunde ha utvecklat det mer. Annars var uppsatsen välskriven och lagom lång med tydlig fakta. Som jag sa tidigare ångrar jag inte att jag läste texten!

    /Sandra Berglund 9B



    2012-05-28 | 19:59:15
  • Jonas Olsson säger:

    För att vara ärlig var jag inte jätte entusiastik för att läsa denna uppsats. Men jag tycker att denna uppsats väldigt välskriven. Den höll mig intresserad under hela uppsatsen. Din inledning var lockande för det verkade vara ett personligt ämne där många intressanta punker kommer upp i slutdiskussionen. Jag tyckte att syftet och metoden var också väldigt bra. Man ser i metoden att du var väldigt entusiastisk med denna uppsats. Du sökte information i många olika källor som böcker och internet. Dina punkter i syftet var väldigt lockande, de fick mig att vilja fortsätta läsa. Din fakta var omskriven på ett bra säät och alla källor jag kunde få tag på stämde. Den ända jag inte kunde få tag på är ju boken men alla andra stämde. Jag tycker det var väldigt bra fakta och det var också mycket bra att du relatera till andra djur så att du inte bara kollade på hästar utan jämförde dem med hundar. Det var intressant att läsa om ridterapin och ridning i helhet för jag har aldrig trott att man använder så mycket av sin kropp. Jag har altid trott att hästen rider och man bara kontrollerar hur snabbt och åt vilket håll. Denna uppsats fick mig att ändra min synpunk på riding. Ridterapin var oerhört coolt, det var intressant att läsa om och få reda på att man hästar inte bara hjälper en psykiskt utan fysiskt också. I denna uppsats har du besvarat frågorna du ställde dig själv. Du har skrivit väldigt bra och den var lättläst. Din slutdiskussion var en bra sammanfattning och förklaring på vad du hade tagit reda på. Det var också roligt att läsa din åsikter. Den ända jag skulle klaga på är att du hade lite för lite egna åsikter. Iallafall jag som läsare tycker det är skrivarens åsikter och synpunkter som är roligast att läsa. Men annat än det ser jag ingenting negativt med denna uppsats. Det var ett nöje att läsa den och det var inte vad jag hade förväntat mig.

    2012-05-30 | 16:51:11

Kommentera inlägget här: