Linus Aspholms uppsats om spelande
Kategori: Allmänt
Datorspel
Inledning
Denna uppsats kommer att handla om hur spel har utvecklats sedan 70-talet. Jag valde mitt ämne främst på grund av mitt intresse inom spelvärlden. Dels skapades intresset på grund av jämförelsen med dagens spel och spel från 80–90-talet, samt för att jag spenderar mycket tid på det.
Syfte
Mitt syfte med det här arbetet är att påminna folk hur spelen var för ett par år sen. Jag vill att folk ska veta hur allting började i spelbranschen, det som det mesta spelare inte är medvetna om
Jag har ett par frågeställningar som jag tycker är viktigt för mitt arbete:
- Vad har vi för spel idag?
- Är de lika bra som dom var förr i tiden?
- Om ja, på vilket sätt? Om nej, varför?
Metod
För att kunna skriva arbetet och besvara mina frågställningar kommer jag att göra det jag alltid gör, spela spel, både gamla och nya för att jämföra med varandra hur de har ändrats. Jag kommer också att ägna tid åt att söka efter information om de äldre konsolerna, det vill säga Odyssey som ett exempel. Min källa för information på kommer främst att vara internet, samt gamla speltidningar. Jag kommer också att undersöka hur företagen gjorde sina spel då och hur de gör spel idag.
1. Datorspel
Ett datorspel är ett spel, en form av interaktiv underhållning, som spelas med hjälp av en dator. Datorn, som kan vara en persondator, en spelkonsol, en mobiltelefon eller en spelautomat, tillsammans med kringutrustning och operativsystem, kallas för spelets plattform. Några typer av datorspel indelade efter plattform är pc-spel, tv-spel, mobilspel och arkadspel. Datorspel ses oftast som synonymt med spel med visuellt focus, men det finns även ljudspel, eller audiospel, som istället har ett fokus på ljud.
Man har under en längre tid försökt att beskriva många datorspel med samma dramaturgiska begrepp som film, men de har nu fått en egen dramaturgi och heter ludologi. Ludo är latin och ordet betyder spela/leka. Ludologin beskriver bättre bland annat just de egenskaper som är utmärkande för datorspel men som till stor del eller helt och hållet saknas i film, till exempel interaktivitet.
1.1 Detta har hänt – Spelens historia
Det första kända interaktiva elektroniska spelet skapades av Thomas T. Goldsmith Jr. och Estle Ray Mann. Spelet använde sig av ett katodstrålerör. Patentet registrerades den 25 januari 1947, och gällde ett missilsimulatorspel, inspirerat av radarskärmar från Andra världskriget. Spelet använde sig av analoga kretsar för att kontrollera CRT-strålen och för att placera en prick på skärmen. Grafik kunde inte skapas vid denna tid, istället användes så kallad "Screen overlay".
På 1950-talet skapades fler spel, t.ex. OXO (ett luffarschackspel) som utvecklades av A.S. Douglas vid University of Cambridge i Storbritannien 1952. Ett mer känt spel är dock William Higinbothams "Tennis for Two" som skapades 1958. Higinbotham arbetade på ett forskningsinstitut i USA där det pågick en utställning om datorer. Besökarna var dock få då folk ännu tyckte datorer var trista och oanvändbara. För att locka folk gjorde Higinbotham spelet "Tennis for Two" som gick ut på att skicka en boll fram och tillbaka över ett streck. Kontrollen var en dosa med ratt och en knapp. Knappen sköt iväg bollen och ratten användes för att sikta med. Bilden visades på ett oscilloskop med en skärm på 10 cm i diameter. Som spel betraktat var det inte så intressant men idén var ny så folk köade för att få provspela.
1.2 Datorspel - UtvecklingenFörst så var det spel på en PC, sen kom konsollerna.
Den första konsollen som kom ut var Odyssey, spelen var bara en prick på skärmen som man använder med sin fantasi.
Efter det kom Atari med dom unika spelen, det som folk kallar idag för klassiker.
Nu kom Sega och Nintendo in i bilden med deras 16-bitars konsoller, det vill säga att pixlarna var uppdelade i 16 delar när det gällde grafiken.
Efter dom så klev Sony in med deras PlayStation och var rival mot Nintendos Nintendo 64.
Playstation var den första konsollen som använde sig av skivor och 3D grafik.
Nu började pixlarna i grafiken bli mycket högre, efter att Playstation 2 kom ut, vid samma tid kom Xbox och Nintendo Gamecube, det var nu konsollkriget började. Xbox, Nintendo och Playstation emot varandra.
Alla tre fick en ny konsoll, Xbox 360, Nintendo Wii och Playstation 3.
Nintendo Wii gick inte vidare, den blev inom kort bortglömd av majoriteten av alla spelare.
Det var bara Xbox 360 och PlayStation 3 kvar.
Det var nu allting började handla om grafik, folk la mer jobb på grafik än på själva spelet vilket gör oss spelare ganska arga eftersom vi vill bara ha ett kul och välgjort spel, inte bara när det
gäller grafiken.
1.4 Detta kan vi göra – Datorspelens framtid!
Vi kan kräva att företagen lägger mer tid på sina spel, t.ex. Call of Duty, dom lägger knappt ett år på sina spel, om dom hade lagt lite mer tid på dom så skulle de ha vart mycket bättre än idag. Blizzard spenderade år på sina spel, StarCraft II, World of Warcraft och Diablo III, det tog år innan dom äntligen kom ut, och när det väl hade kommit ut så var väntan värt det till skillnad från alla Call of Duty spel
Sammanfattande slutdiskussion
I det här arbetet har du läst om hur datorspel kom fram och hur det utvecklades, jag har också informerat om varför spelen idag är sämre i jämförelse med spelen från förr i tiden. Samt talat om vad vi kan göra för att få välgjorda spel, vi har ju välgjorda spel idag men dom kan ju alltid ha blivit bättre i många åsikter.
Jag anser att spelen har gått till en mörkare sida sen dom första, som om att idag är en ond och mörk framtida värld och förr i tiden var det härligt och ljust i världen av datorspel.
Min poäng som jag försöker få fram är att spelen idag är bra men har förlorat den känslan som spel hade för ett par år sen och jag skulle gärna vilja ha tillbaks den känslan.