iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Linus Aspholms uppsats om spelande

Kategori: Allmänt

Datorspel

Inledning

Denna uppsats kommer att handla om hur spel har utvecklats sedan 70-talet. Jag valde mitt ämne främst på grund av mitt intresse inom spelvärlden. Dels skapades intresset på grund av jämförelsen med dagens spel och spel från 80–90-talet, samt för att jag spenderar mycket tid på det.


Syfte
Mitt syfte med det här arbetet är att påminna folk hur spelen var för ett par år sen. Jag vill att folk ska veta hur allting började i spelbranschen, det som det mesta spelare inte är medvetna om

Jag har ett par frågeställningar som jag tycker är viktigt för mitt arbete:

  • Vad har vi för spel idag?
  • Är de lika bra som dom var förr i tiden?
  • Om ja, på vilket sätt? Om nej, varför?

 
Metod

För att kunna skriva arbetet och besvara mina frågställningar kommer jag att göra det jag alltid gör, spela spel, både gamla och nya för att jämföra med varandra hur de har ändrats. Jag kommer också att ägna tid åt att söka efter information om de äldre konsolerna, det vill säga Odyssey som ett exempel. Min källa för information på kommer främst att vara internet, samt gamla speltidningar. Jag kommer också att undersöka hur företagen gjorde sina spel då och hur de gör spel idag.


1. Datorspel

Ett datorspel är ett spel, en form av interaktiv underhållning, som spelas med hjälp av en dator. Datorn, som kan vara en persondator, en spelkonsol, en mobiltelefon eller en spelautomat, tillsammans med kringutrustning och operativsystem, kallas för spelets plattform. Några typer av datorspel indelade efter plattform är pc-speltv-spelmobilspel och arkadspel. Datorspel ses oftast som synonymt med spel med visuellt focus, men det finns även ljudspel, eller audiospel, som istället har ett fokus på ljud.

Man har under en längre tid försökt att beskriva många datorspel med samma dramaturgiska begrepp som film, men de har nu fått en egen dramaturgi och heter ludologi. Ludo är latin och ordet betyder spela/leka. Ludologin beskriver bättre bland annat just de egenskaper som är utmärkande för datorspel men som till stor del eller helt och hållet saknas i film, till exempel interaktivitet.



1.1 Detta har hänt – Spelens historia

Det första kända interaktiva elektroniska spelet skapades av Thomas T. Goldsmith Jr. och Estle Ray Mann. Spelet använde sig av ett katodstrålerör. Patentet registrerades den 25 januari 1947, och gällde ett missilsimulatorspel, inspirerat av radarskärmar från Andra världskriget. Spelet använde sig av analoga kretsar för att kontrollera CRT-strålen och för att placera en prick på skärmen. Grafik kunde inte skapas vid denna tid, istället användes så kallad "Screen overlay".

På 1950-talet skapades fler spel, t.ex. OXO (ett luffarschackspel) som utvecklades av A.S. Douglas vid University of Cambridge i Storbritannien 1952. Ett mer känt spel är dock William Higinbothams "Tennis for Two" som skapades 1958. Higinbotham arbetade på ett forskningsinstitut i USA där det pågick en utställning om datorer. Besökarna var dock få då folk ännu tyckte datorer var trista och oanvändbara. För att locka folk gjorde Higinbotham spelet "Tennis for Two" som gick ut på att skicka en boll fram och tillbaka över ett streck. Kontrollen var en dosa med ratt och en knapp. Knappen sköt iväg bollen och ratten användes för att sikta med. Bilden visades på ett oscilloskop med en skärm på 10 cm i diameter. Som spel betraktat var det inte så intressant men idén var ny så folk köade för att få provspela.

1.2 Datorspel - Utvecklingen
Först så var det spel på en PC, sen kom konsollerna.
Den första konsollen som kom ut var Odyssey, spelen var bara en prick på skärmen som man använder med sin fantasi.
Efter det kom Atari med dom unika spelen, det som folk kallar idag för klassiker.
Nu kom Sega och Nintendo in i bilden med deras 16-bitars konsoller, det vill säga att pixlarna var uppdelade i 16 delar när det gällde grafiken.
Efter dom så klev Sony in med deras PlayStation och var rival mot Nintendos Nintendo 64.
Playstation var den första konsollen som använde sig av skivor och 3D grafik.
Nu började pixlarna i grafiken bli mycket högre, efter att Playstation 2 kom ut, vid samma tid kom Xbox och Nintendo Gamecube, det var nu konsollkriget började. Xbox, Nintendo och Playstation emot varandra.
Alla tre fick en ny konsoll, Xbox 360, Nintendo Wii och Playstation 3.
Nintendo Wii gick inte vidare, den blev inom kort bortglömd av majoriteten av alla spelare.
Det var bara Xbox 360 och PlayStation 3 kvar.
Det var nu allting började handla om grafik, folk la mer jobb på grafik än på själva spelet vilket gör oss spelare ganska arga eftersom vi vill bara ha ett kul och välgjort spel, inte bara när det
gäller grafiken.

1.4 Detta kan vi göra – Datorspelens framtid!
Vi kan kräva att företagen lägger mer tid på sina spel, t.ex. Call of Duty, dom lägger knappt ett år på sina spel, om dom hade lagt lite mer tid på dom så skulle de ha vart mycket bättre än idag. Blizzard spenderade år på sina spel, StarCraft II, World of Warcraft och Diablo III, det tog år innan dom äntligen kom ut, och när det väl hade kommit ut så var väntan värt det till skillnad från alla Call of Duty spel


Sammanfattande slutdiskussion

I det här arbetet har du läst om hur datorspel kom fram och hur det utvecklades, jag har också informerat om varför spelen idag är sämre i jämförelse med spelen från förr i tiden. Samt talat om vad vi kan göra för att få välgjorda spel, vi har ju välgjorda spel idag men dom kan ju alltid ha blivit bättre i många åsikter.
Jag anser att spelen har gått till en mörkare sida sen dom första, som om att idag är en ond och mörk framtida värld och förr i tiden var det härligt och ljust i världen av datorspel.
Min poäng som jag försöker få fram är att spelen idag är bra men har förlorat den känslan som spel hade för ett par år sen och jag skulle gärna vilja ha tillbaks den känslan.


Kommentarer

  • Elin Hugg säger:

    Inledningen var ganska kort men fick mig ändå att fortsätta läsa. Hittade ett stavfel som återkom, ”konsol”. En sak jag la märke till är att du använde dig av ordet ”dom”, som bara används när det skrivs utrop. De eller dem används i skrivspråket. Det finns underrubriker som gör uppsatsen lätt att läsa och meningarna är bra skrivna med en bra uppbyggnad. De är varierade och börjar inte likadant hela tiden. Ibland användes lite komplicerade ord som du hade kunnat byta ut mot något som är lättare att förstå. Som till exempel ”dramaturgi”, det framgår inte riktigt vad det är.

    Faktan är lätt och intressant att hänga med i. Dock så saknar jag källor så kan inte veta hur pass du skrivit om faktan eller var du tagit dem ifrån. Du hade kunnat skriva mer om de olika konsolerna så att de som inte vet något om spelindustrin kunde få en lättare förståelse för vad det är för egentlig skillnad på dem. Till exempel hade du kunnat skriva vilket år de olika konsolerna kom ut. Då skulle jag som läsare förstå bättre. Kanske nämna och berätta om några gamla och nya spel och skillnaderna på dem också. Vissa delar var väldigt korta, såsom ” Detta kan vi göra – Datorspelens framtid!”. Lite mer utveckling där hade inte varit helt fel.

    Tyvärr så känner jag lite såhär i efterhand att frågorna i syftesdelen inte besvarats riktigt ordentligt. Du har inte diskuterat ordentlige och hade kunnat dragit mer och tydligare slutsatser. Det framgår inte riktigt hur spelen var förr i tiden så har svårt att förstå hur de kan vara bättre än de som finns idag. Vad fanns det till exempel för spel för ett par år sedan med den där känslan du pratar om som spel idag inte har? Dessutom finns det inga exempel på spel överhuvudtaget, förutom det allra första du skrev om. Var verkligen alla spel gladare och ljusare förr i tiden? Finns det verkligen bara mörka, dystra spel om den här tiden? Många frågor väcktes medan jag läste din slutdiskussion, och tyvärr känner jag att jag inte fått ett riktigt svar på många frågor. Jag tycker ändå att uppsatsen var väldigt intressant då jag är intresserad av spel, ett plus för delen om konsolerna. Bra jobbat!

    2012-05-28 | 20:56:45
  • Gabriella säger:

    Din uppsats började bra och din inledning gjorde mig intresserad trots att den var ganska kort. Gällande stavning har du skrivit fel och missat saker lite då och då. Under syftet har du glömt att skriva punkt efter en mening och du har ofta skrivit ordet dom istället för det rätta de eller dem. Du har skrivit med väldigt klart och fint språk och du har börjat meningarna varierat. Texten är bra styckesindelad och du har lagom med underrubriker. Din fakta var bra och intressant men du har använt dig av många kompliserade ord, till exempel interaktiv och missilsimulatorspel. Det skulle vara bra om du förklarade dem så även mindre insatta personer förstår. I fakta delen har du skrivit lite om vad du tycker och hur du vill ha det. Jag tycker att du ska spara de tankarna till disskusionen nästa gång.

    Ett minus är att du inte har skrivit vilka källor du använt dig av, på grund av det kan jag inte helt säkert veta om faktan du har skrivit är omskriven eller om du bara har kopierat rakt av. En fråga som jag inte tycker att du har svarat på från dina frågeställningar är frågan ”Vad har vi för spel idag?” eftersom du aldrig riktigt skriver om ett eller flera spel utan bara nämner vissa vid namn. Dem andra frågorna har du svarat på men det verkar mer vara dina egna åsikter än fakta.

    Din sammanfattande slutdiskussion var bra och du visade din åsikt vilket var intressant och bra jobbat med uppsatsen! Den var intressant och det var kul att lära sig mer om det!

    2012-05-30 | 21:19:02

Kommentera inlägget här: