iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Sipan Omars uppsats om fotboll

Kategori: Allmänt

Inledning

I denna uppsats kommer du att få läsa om fotboll. Jag har valt fotboll som ämne eftersom att det är vad jag älskar att hålla på med och läsa om. Enligt mig är fotboll den bästa sporten delvis därför att det är en lätt sport att lära sig och du behöver inte mycket utrustning för att spela det. Fotboll har funnits i över 100 år och har länge varit populär runtom i hela världen.

Syfte

Anledningen till att jag har valt fotboll är att jag vill lära mig mer fastän jag redan vet mycket om det och förhoppningsvis uppmuntra de som inte sportar att spela fotboll. Jag har alltid älskat fotboll och skulle vilja lära mig mer om ämnet och kanske bli professionellspelar. Vi lever i en tid där barn och ungdomar hellre sitter inne, spelar TV-spel och datorspel så jag vill upplysa ungdomar om fotboll. Jag tycker helt enkelt att fotboll är en rolig och ”nyttig” sport därför vill jag skriva om ämnet.

Jag har skapat ett par frågeställningar som jag ska svara på under arbetet:

·        När uppfanns sporten fotboll?

·        Hur uppfanns fotboll?

·        Vilka framgångsrika fotbollsspelare finns det idag?

·        Vilka stora fotbolls klubbar finns det idag?

 

Metod

För att jag ska kunna fullfölja detta arbeta och besvara mina frågeställningar så kommer jag att använda mig mycket av internet. Jag kommer också använda mig av fotbollsartiklar och faktaböcker men min huvudkälla är ändå internet. Jag vet att det finns mycket information på internet om fotboll bland annat på svenskafotbollsförbundets hemsida och UEFA.com. Det viktigaste nyckelorden jag kommer att ha under min undersökning kommer vara: fotboll, fotbolls historia, fotbolls stjärnor.

 

 

1. Fotbolls historia.

Det är svårt att  veta exakt vem som skapade sporten fotboll men det finns spår att det kan ha kommit från Kina, för cirka 2300 år sedan. Enligt det internationella fotbollsförbundet så var det kineserna som kom på själva spelet fotboll. På den tiden spelade de som vi spelar fotboll idag, det fanns två lag med två mål och bollen var gjord av läder instoppat med hår. Det var också mycket kvinnor som spelade på den tiden. Den morderna europeiska fotbollen som vi spelar idag utvecklades dock i mitten av 1800-talet i England, idén kom från rugby som var väldigt populärt, vilket det också är idag. Att spela bollsport med fötterna var nytt och folk gillade det. För ca 100 år sedan spelades fotboll med en tung och opraktisk boll som var stoppad och gjord av läder. Idag har vi lätta fotbollar som är specialgjorda förr att kunna studsa och skruvas 360 grader, de fotbollsskor man hade 100 år sedan var gjorda av läder och var mycket tyngre än dagens fotbollsskor som är extremt mjuka de så kallade mercurial vapor VIII väger bara 185 gram och är gjorda av Teijin mikrofiber.  De här skorna är gjorda för att öka sin ägares snabbhet, smidighet och reaktioner (http://www.fifa.com/classicfootball/history/game/historygame1.html, http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotboll , 11/5-2012. http://www.unisportstore.se/fotbollsskor/nike-mercurial-vapor-viii-fg-vitbla/85713/, 14/5-2012). Cambridge reglerna var koden för fotbollen, reglerna som inte fick brytas. Cambridge reglerna skrevs först 1848. Cambridge reglerna skrevs på Trinity Collage, Cambridge. Under 1850-talet skapades många fotbollsklubbar som inte var sammankopplade med skolor och universitet via den engelsk talande världen, det var därför fotbollen spred sig över världen så snabbt.  Fotbolls regler bestäms nu för tiden av International Football Association Board. Den här styrelsen skapades 1986 efter ett styrelse möte i Manchester mellan den Skotska Fotbolls styrelsen, Irländska Fotbolls styrelsen och Wales Fotbolls styrelse. Den äldsta tävlingen inom fotbollen är FA kuppen, som var grundad av C.W. Alcook år 1972 och som spelas än idag av Engelska fotbolls klubbar. Den första officiella internationella fotbollslandskampen var också år 1972 mellan Skottland och England i Glasgow, denna match förekom också med hjälp av C.W.Alcook. Det var i England som den första fotbollsligan uppfanns (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotboll , 13/5-2012).

Fotboll är en väldigt stor och global sport med många regler men här är några allmänna regler. Internationella fotbolls arenor brukar vara ca 110 x 65 m, med 24 ute spelare på plan motsvarande 11 i varje lag med en målvakt per lag. En fotbollsmatch ska delas upp i två halvlekar varav varje halvek är 45 minuter vilket motsvarar 90 minuters speltid sammanlagt. Målet med denna sport är att sammarbeta med sitt lag och försöka få in fotbollen i motståndarens mål med hjälp av sina ben och sitt huvud (http://svenskfotboll.se/files/%7B94ECE8CE-6852-436D-87C5-0E6CD892E96B%7D.pdf, 14/5-2012).

 

1.1 Världslag

Under de senaste 100 åren har fotboll vuxit till sig och har blivit en utav världens mest populäraste sport. I vissa länder är fotbollen så pass stor att den nästan kan mäta sig med religionen, i Italien, Tyskland, Spanien och England avgudas fotbollen.

Champions League är en årlig turnering arangerad av UEFA, där alla topp lag i Europa tävlar om den finaste titeln ett klubb lag kan få. CL har egentligen funnits sedan 1955 då det hette European Champion Clubs Cup men namnet byttes till Champions League år 1992. En av världens största fotbollslag är Spaniens huvudstadslag, Real Madrid. Real Madrid är det europeiska lag som har vunnit flest Champions League, som är den största europeiska turneringen och Real Madrid ar tagit hem segern hela nio gånger. Real spelar i den högsta divisionen i Spansk fotboll, den så kallade La Liga. La Liga innehåller tjugio Spanska lag bland annat top lag som Real Madrid, F.C Barcelona, Athlético Madrid, Valencia , Athletic Bilbao med många fler. Real är dock det lag som vunnit ligan flest gånger, de har vunnit pokalen 32 gånger. Real har dessutom vunnit den Spanska Cupen 18 gånger och den Spanska Super Cupen 8 gånger. Real Madrids fotbollsarena heter ”Estadio Santiago Bernabéu” och har en kapacitet på ca 88 500 åskådare. I Gävle bor det ca 77 000 personer vilket betyder att hela Gävles befolkning kan få plats i Real Madrids hemma plan. F.C Barcelona som är Madrids rivaler har en arena som har kapacitet på 99 000, vilket är enormt stort.

 

Det finns många topplag i Europeisk fotboll, bland annat i Italien. De största Italienska fotbollslagen är: Internatzionale (Inter) Milan, AC Milan, Juventus och Napoli. Inter och Milan har flera år varit rivaler och alltid slagits om den Italienska liga titeln, Serie A men i år var det Juventus som kämpade hårdast i Serie A. När ett lag vinner sin liga eller en europeisk cup så tjänar de inte bara äran, utan laget får en enormt massa pengar vilket går till bygget av arenor, löner och övergångssummor (http://en.wikipedia.org/wiki/European_Cup_and_UEFA_Champions_League_history, http://sv.wikipedia.org/wiki/Uefa_Champions_League, http://en.wikipedia.org/wiki/La_Liga#Teams, http://sv.wikipedia.org/wiki/Real_Madrid, http://www.soccerway.com/national/italy/serie-a/2011-2012/regular-season/, 15/5-2012).

 

1.2 Världs stjärnor

Det finns många fotbollsspelare som tjänar fler miljoner i månaden, de största inom dagens fotboll är spelare som, Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, Xavier Hernandez, Kaká, Wayne Rooney med många fler. För att bli fotbollsspelare måste man inte ha några speciella färdigheter, det bevisade både Ronaldo och Messi. Ronaldo är portugis, han växte upp i den fattiga delen av den portugisiska staden, Madeira. Han spelade ute på gatan med sina vänner och använde två stenar till att forma ett mål. Cristiano spelar just nu i Real Madrid men han har tidigare spelat i andra topp lag som Manchester United och Sporting Lisabon. Messi var en liten kille, han var den kortaste av sina vänner men F.C Barcelona köpte Messi när han bara var 13 år gammal. Lionel var 11 år när an blev diagnoserad med en hormonsjukdom, han hade brist på hormoner vilket stoppade honom från att växa. Messi är nu bara 169 cm lång och är 24 år gammal. Här ser man hur vanliga unga pojkar som drömmer om en god framtid kan uppnå oerhört svåra mål, både Ronaldo och Messi tjänar cirka 100 miljoner kronor i månaden, för att göra det de älskar, att spela fotboll. Förutom dessa pengar så tjänar Ronaldo pengar genom sin klädes butik CR7, sponsorer som Nike och han är modell för Armani. Messi är sponsrad av Adidas och han gör reklam för Pepsi.

 

En svensk fotbollsspelare som länge har presterat och imponerat är Zlatan Ibrahimovic. Zlatan växte upp i ett av Sveriges tuffaste ghetton, Rosengård i Malmö där han till mestadels bodde tillsammans med sin pappa och syster. Zlatan hade en ganska svår uppväxt där hans förhållande med hans far var till en början svängigt och hans äldre syster hållde på med narkotika. Han som nu är 195 centimeter och väger 100 kilo brukade vara en kort, smal kille och bara en i mängden. Zlatan fick sitt genombrott då han började spela för Malmö FF’s A-lag, det var då han började växa både fysiskt och på fotbollsplanen. När han bara var 20 år gammal så blev han köpt av Amsterdam laget Ajax för en summa på 82,5 miljoner kronor och blev då den dyraste svenska spelaren genom tiderna. Zlatan storspelade i Nederländerna och det fanns många ögon från andra klubbar på honom och  2004 köpte Turin’s stålthet, Juventus Zlatan till Italien. Efter att ha vunnit den Italienska ligan, Serie A med Juventus så såldes han till Internatzionale Milan som då inte hade vunni Serie A på flera år och hoppades på att Zlatan skulle kunna hjälpa dem att ändra på saken. Ibra kom till Inter där han uppfyllde Inter-fansens önskningar, han tog hem ligan två år i rad och han vann skytteligan, då klassades Zlatan Ibrahimovic´ som en av världens bästa fotbollsspelare. Zlatan såldes till det som då var världens bästa lag, F.C Barcelona för ca 690 miljoner svenska kronor då han nu är tredje dyraste fotbolsspelaren genom tiderna då Cristiano Ronaldo är den dyraste efter att ha blivit förflyttad från Manchster United till Real Madrid för cirka en miljard kronor. Ibra vann La Liga med Barcelona men han var inte sams med tränaren, Pep Guardiola vilket slutade med att Zlatan med hjälp av sin agent, 2011 fick lämna Barcelona för AC Milan där han spelar än idag.( http://www.leomessi.com/eng/,  http://sv.wikipedia.org/wiki/Zlatan_Ibrahimovi%C4%87, http://sv.wikipedia.org/wiki/Cristiano_ronaldo, http://www.fotbollskanalen.se/andra-ligor/hela-listan-hogsta-lonerna-i-fotbollsvarlden---ronaldo-spoar-messi/,http://www.ronaldo7.net/bio/bio.html, Dokumentär Cirkus Zlatan tv 3 utgiven 2008-06-01,   Jag är Zlatan av Zlatan ibrahimovic´ och David Lagercrantz Alberts bonniers förlag16/5-2012)

Sammanfattande slutdiskussion

I den här uppsatsen har du som läser detta lärt dig mer om fotbollens historia, kända fotbollsspelare och stora fotbollsklubbar. Jag har själv läst på mycket under min undersökning och lärt mig mycket som jag har delat med i denna text. Jag ville förmedla så mycket fakta som jag tyckte var viktigt till läsaren och uppmuntra folk att spela fotboll.

Jag tycker att historian om fotboll är väldigt intressant jag blir också fascinerad hur folk som Ronaldo och Zlatan som hade svår uppväxt och lyckades ändå bli så världs stora som de har blivit. Det finns de som inte ens vågar drömma om att lyckas så bra som Zlatan men efter att jag har skrivit denna fackuppsats så hoppas jag att de som inte tror på sig själva ska få bättre självförtroende och göra det de älskar mest. Den största anledningen till att jag skrev om detta ämne är att jag vill att Sverige ska utvecklas mer inom sporten, ungdomar ska lära sig mer om fotboll och kanske prova på det. I Italien är fotbollen lika stor som religionen, alla älskar fotboll där och jag skulle vilja att det skulle vara det samma här i Sverige. Jag tror att anledningen till att det Sverige inte lyckas i intenationell fotboll är att de inte satsar på fotbollen lika mycket som Italien, Tyskland, Spanien och England. Jag tycker att Sveriges regering och skolverket borde sammarbeta med internationella klubbar och öppna olika fotbollsakademier runt om i landet, jag tror att detta skulle öka intresset av fotboll i Sverige, fotboll skulle bli mer populärt och Sverige skulle lyckas mer internationellt. Just nu är det bara Milan proffsset Zlatan Ibrahimovic´ som är den ”svenske” spelaren som lyckats stort i dagens europeiska fotboll, därför tycker jag att ungdomar som gillar att vara ute och sporta att satsa på fotboll så att vi kan ha en ny Ibrakadabra.

Kommentarer

  • Sandra Berglund säger:

    Blev genast glad då jag fick veta att ditt ämne var fotboll, bra val! Jag tycker din inledning var bra då du visade vad fotboll betyder för dig men också vad du vill få svar på. För att göra det lite mer intressant lade du till någon liten mening med fakta vilket gjorde att ämnet blev bra presenterat. Du använde dig av klara frågeställningar och en tydlig metod. Det du skulle kunna förbättra språkmässigt är din meningsbyggnad. När du ibland använder dig av små onödiga ord blir meningen lätt konstig att läsa. Du skulle också kunnat korta ner vissa meningar en aning, då du till exempel använder dig av ett för mycket kommatecken i stället för en punkt. Jag hittade också små stavfel som till exempel när du skrev ”hållde” istället för ”höll”. Tänk också på att inte upprepa vissa ord allt för många gånger. Jag är dock säker på att alla dessa slarvfel försvinner om du läser igenom texten noga när du är färdig.

    Du skrev själv att du ville förmedla den fakta du tyckte var viktigast och det tycker jag att du absolut lyckades med. Du använde fakta som själv intresserar dig vilket gjorde läsaren intresserad också. Det finns såklart otroligt mycket saker att skriva om när det gäller fotboll, men som jag sa valde du ut den mycket bra. Om jag fick välja en favorit del i ditt arbete skulle jag välja ”världs stjärnor” då den var välskriven och även otroligt intressant. Du hade en röd tråd genom hela uppsatsen och höll dig till dina rubriker. Dina frågeställningar var väldigt tydliga vilket resulterade till att de blev väl besvarade. Dock så missuppfattade du nog användningen av källor. Nu har du radat upp varje källa efter varje paragraf istället för att skriva källan direkt efter meningens slut. Dock fungerade dina källor utmärkt vilket är jätte bra.

    Som jag sa tidigare besvarades dina frågor väl i fakta delen men i diskussionen framförde du också dina egna åsikter. Du visade en stark vilja i din diskussion som verkligen lyste igenom till läsaren. I den här delen förstod jag att det här är något du brinner för men också att du vill hjälpa andra. Till nästa gång kan du utveckla dina egna åsikter ännu mer och verkligen få fram vad du tycker. Din uppsats var verkligen läsvärd med ett finurligt avslut.

    /Sandra Berglund 9B

    2012-05-28 | 20:00:23
  • Martina Jelincic säger:

    Sipan,

    Din uppsats var rolig och intressan att läsa. Det är fortfarande kul att läsa och lära sig efter att ha läst den några gånger. Du höll en röd tråd genom hela texten och svarade bra på dina frågor. Du har väldigt mycket information, vilket är en bra sak och jag har lärt mig saker om fotbollen som jag inte visste någonting om förut. T.ex att den kan ha kommit från Kina. Det är fint att du vill uppmuntra andra att spela fotboll och inte sitta inne och spela TV-spel.



    Jag tycker att inledningen är skriven på ett väldigt bra vis och den får mig som läsare att vilja läsa vidare. Att du skriver att du tycker att det är den bästa sporten och att du älskar den får mig definitivt att vilja läsa vidare. Det du skriver om att den är lätt att lära sig och att man behöver lite utrustning är även en bra grej att ta upp i inledningen. Jag tycker att det är smart av dig att lägga till en faktadel i inledningen då man får veta att sporten har funnits länge. Du har bra användning av stor bokstav och punkt. Det jag märkte var att det fanns några särskrivningar som t.ex. fotbolls stjärnor/historia/klubbar/arenor och engelsk talande. Även det att du skrev professionellspelar när det ska vara professionell spelare. En annan sak jag märkte var att du skrev mycket kvinnor istället för många kvinnor, klädes butik istället för klädbutik och hållde istället för höll. Förutom det så tycker jag att uppsatsen är skriven på ett utmärkt sätt. Jag tycker att meningarna påbörjas bra och varierat. Texten är styckesindelad och du har bra underrubriker som gör det lätt att hitta i din uppsats.



    Texten innehåller mycket och bra fakta. Allt är väldigt intressant och kul att läsa. Det finns en röd tråd och du skriver om det som dina underrubriker visar. Det är lätt att följa med och hitta så det är inga problem. Uppsatsen är välskriven. Du svarar utförligt på dina frågor och man får mycket information. Du använder många olika källor vilket är en bra sak och länkarna fungerar när jag klickar på dem. Jag tycker att det är bra att du skriver om fotbollsstjärnornas uppväxt så man får veta bakgrunden och saker som man annars kanske inte visste om dem. Det är även intressant att veta vad de tjänar. Jag tycker att du valde bra delar att skriva om och jag tycker även att det var bra att du inte fortsatte att skriva bara för att skriva utan höll dig till vad underrubrikerna sa att paragrafen skulle handla om.



    Jag tycker att alla frågor besvaras som de ska och du diskuterar väldigt bra. Jag tycker att det är bra att du uppmuntrar ungdomar att testa och spela fotboll. Jag tycker verkligen att det är super att du ger exempel på vad Sverige skulle kunna göra för att skapa intresse och göra för att få fotbollen lika stor här som den är i Italien. Det du har skrivit visar verkligen att du älskar fotboll. Genom att läsa den här uppsatsen så har jag fått en annan syn på fotbollen. Jag tycker att du avslutar uppsatsen på ett bra och roligt sätt. Kul att jag fick läsa din uppsats och bra jobbat! :)

    2012-05-29 | 23:06:50

Kommentera inlägget här: