iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Martin Walls uppsats om Alberto Contador

Kategori: Allmänt

Inledning

I denna uppsats ska jag skriva om Alberto Contador och hans cykelkarriär. Jag kommer att skriva vilka lopp han har cyklat och vilka han har presterat bra i. Jag har valt att skriva om honom för att jag är cyklist själv. Contador har gått igenom ett tufft år som cyklist då han har varit anklagad för doping.

Syfte

Mitt syfte med detta arbete är att ta reda på mer information än jag redan vet om Contador. Jag vill ta reda på varför han blev avstängd av WADA/CAS (World Anti-Doping Agency, Chemical Abstracts Service) från att cykla.

Jag har några frågor utifrån detta ämne:

  • Hur såg/ser hans karriär ut?
  • Vad hittade WADA och CAS i Contador?
  • När kommer han tillbaka?

Metod

För att jag ska kunna skriva och svara på mina frågor så tar jag hjälp av Internet. Internet kommer att vara min huvudsakliga källa till information. Jag kommer huvudsakligen att leta efter artiklar i ämnet. Som jag vet så har WADA och CAS mycket information om dopingfallet och det ska jag dra nytta av.

1. Karriären

När Contador var 15 år så började han tävla med det lokala cykelteamet som kadett. Bara ett år senare så blev han antagen till Real Velo Club Portillo som håller till i Madrid där han också deltog som kadett. Alberto vann inte några lopp som kadett. Men det visade sig att han hade en talang, han var bra på att klättra (cykla upp för långa backar). (http://albertocontador.org/en/alberto-contador/, 27/5-2012)

 Contadors första segrar kom bara ett år senare när han började ta priset King of the Mountains i flera olika tävlingar; Vuelta al Besaya, Ruta del Vino, Sierra Norte och som medlem av det nationella Spanska cykelteamet, Vuelta a Talavera. 2002 så vann Alberto den spanska National Time-Trial Championship för U-23. 2003 så blev han medlem i ONCE-Eroski, då vann han sin första seger som professionell cyklist, detta gjorde han i tempoloppet i Polen runt. År 2004 kom att vara ett tungt år för den unga cyklisten. I Vuelta a Asturias förlorade han plötsligt medvetandet och föll ihop på cykeln, han fick lov att bli opererad i hjärnan på grund av ett aneurysm (http://www.brain-aneurysm.com/cm.html, 27/5-2012). Det var en väldigt svår och riskfylld operation som kunde ha betytt slutet på hans karriär. Men operationen var en succé och redan 2005 så gjorde Contador en comeback i Australiens Tour Down Under där han visar, som han sa till sin mamma tre timmar efter operationen: ” Där det finns en vilja finns det en väg.” Han fortsatte att imponera och vann 2007 Paris-Nice och samma år vann han Tour de France. År 2008 tog han hem både Giro de Italia och Vuelta de España (två av de största tävlingarna i världen). Två år senare så vann han Tour De France igen (http://albertocontador.org/en/alberto-contador/, 27/5-2012)

1.1           Dopning

Senare i september 2010 så anklagades Alberto för att ha tagit clenbuterol(C12H18Cl2N2O). Han sa att han inte visste om det och att han måste ha fått i sig det via förorenad mat. Presidenten av WADA angav att det är en skam att Contador tog clenbuterol. Contador blev avstängd i två år från alla professionella cykeltävlingar efter ett dopingtest av CAS. Alberto blev av med 12 segrar i många olika tävlingar. Michele Scarponi var förvånad att Contador blev av med Giro de Italia-segern som överlämnades till honom, men Scarponi tog emot pokalen. Andy Schleck fick ta emot pokalen för Tour de France 2010. (http://en.wikipedia.org/wiki/Tour_de_France_2010/http://en.wikipedia.org/wiki/Giro_d%27italia_2011/http://www.guardian.co.uk/sport/2012/feb/06/alberto-contador-career-timeline, 27/5-2012)

1.2           Comeback

Alberto Contador säger att han vill komma tillbaka i 2012:s Vuelta de España och OS i cykling. Han säger att han har satsat på dessa tävlingar när han har varit borta och att han tycker att det ska bli kul att komma tillbaka. Han kommer att köra för Team-Saxobank och det tycker han är bra (www.team-saxobank.com). Saxobank har hjälpt honom genom dessa två år och han kan inte tänka sig att tävla för några andra än dem.(http://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/cycling/9208985/Alberto-Contador-outlines-comeback-trail-and-return-to-Road-Race-World-Championships-with-Spanish-squad.html, 27/5-2012)

Sammanfattande slutdiskussion

I detta arbete har du läst om Alberto Contadors karriär och hans svårigheter. Jag har informerat om att man inte ska ge upp även i de tuffaste delarna av livet. Jag har visat vilken talang han är och hans framgångar som cyklist. Jag anser att Contador är en stark person för att han aldrig ger upp. Jag tycker att situationen med att han ska ha varit dopad av clenbuterol var så överdriven och att det var så pass lite som man hittade. Det är möjligt att komma tillbaka även om man blir avstängd eller får en hjärnskada som kan betyda slutet på ens karriär. Jag tror att han kommer att prestera bra i Vueltan (Vuelta de España) och att han kommer att fortsätta att cykla till gamla dagar.

 

 

Martin Wall

Internationella Engelska Skolan I Gävle 9B

Ms. Silverloo

Kommentarer

  • Jonas Olsson säger:

    Jag tycker att din inledning är kort och bra, jag blir intresserad av din uppsats eftersom den verkar personlig på grund av att du är cyklare. Du kanske har några egna erfarenheter eller tankar på detta ämne. Det var också intressant att han hade blivit anklagad för doping, detta får mig att undra varför och vad det var som hände vilket får mig att vilja läsa vidare vilket är exakt vad en inledning ska göra. Ditt syfte med uppsatsen får mig att tro att du ser upp till denna cyklist och du kanske lärde dig av honom medans du skriver denna uppsats. Jag såg inte så mycket stav fel eller grammatiska fel i din uppsats. Inga ord blev upprepade och det var inte svårt att förstå det du har skrivit. Den var välskriven och alla länkar stämde. Faktan var väl omskriven och det var bra källor, inte så mycket wikipedia vilket är alltid bra. Jag tycker att din slutdiskussion var intressant men jag hade hoppats på några tankar om hans liv hade haft någon som helst påverkan på dig. Detta ämnet passade dig väldigt bra och jag aldrig sluta läsa, den höll mig intresserad. Jag tycker det var en intressant och väldigt läsbar uppsats.

    2012-05-30 | 16:20:56
  • adam palm säger:

    jag tycker att inledningen fängslar mig och får mig att vilja läsa vidare.

    uppsatsen är väldigt välskriven språkligt sätt och fakta rikt

    2012-05-30 | 21:59:56

Kommentera inlägget här: