iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Ninna Thunbergs uppsats om rockmusik

Kategori: Allmänt

Rockmusik

Inledning
Jag ska skriva om rockmusik, jag är ett stort rock fan och har växt upp med alla former av rock och jag vill ta reda på mer om hur rocken startades och historian genom tiderna. Jag kommer också skriva om rockens och nästan hela musikvärldens ”gudar”, de rocklegender som förändrade musik föralltid på olika sätt.

Syfte

Jag kommer skriva denna uppsats för att jag är intresserad av musik och särskilt av rock. Jag vill att andra ska få reda på mer om rockens historia. Samtidigt som jag ville att andra ska få reda på mer om de stora rocklegenderna som förändrat nästan all musik som existerar. För att kunna göra detta har jag några frågeställningar som jag ska besvara.

Frågeställningar:

·        Hur grundades rocken?

·        Hur har rocken sett ut genom tiderna?

·        Vilka är rockens ”gudar”/de stora rocklegenderna?

Metod

För att kunna skriva min uppsats och besvara mina frågeställningar kommer jag använda internet som min huvudsakliga källa för att hitta information, jag kommer ta information från olika bloggar, artiklar och andra hemsidor. När jag söker efter information använder jag nyckelord som: Rockens historia, rock, historia rock 1970-1990, rock 1970-1990, rockens uppkomst, rocklegender.

1.     Rockens uppkomst

Rocken började med de svarta afrikanska arbetarna i USA, som jobbade hårt utan betalning och för att orka med började de sjunga. Med deras sång blev livet enklare att gå igenom. Genom den musiken utvecklades bluesen, de som blev den svarta arbetsklassen folkmusik. Slaveriet började upphöra när fler och fler stater drog sig ur, och till slut fanns det inget mer slaveri. Efter att de blivit fria hade inte de svarta någonstans att bo eftersom de saknade pengar, så de fick bo trångt i fattiga ghetton. År 1953 föddes en man som skulle bli en av de första gudarna inom rocken, Elvis Aaron Presley. Elvis sjöng i en gospelkör som liten och var väldigt begåvad, så prästen i kyrkan lovade att han skulle få sjunga solo en dag. Han var född i en fattig bondefamilj och lyssnade på mycket country och gospel. När han blev 18 år jobbade han som lastbilschaufför och en dag såg han en skylt där det stod: Skivinspelning $2. Han tyckte det lät intressant och åkte dit för att spela in en skiva till sin mamma, skivproducenten tyckte han var perfekt, den vita mannen med den svarta rösten. Mellan 1954-55 gav han ut 5 singlar och hans karriär gick framåt. Efter de så slogs skivbolagen om den unga stjärnan men tillslut fick RCA honom. Efter det följde fler och fler framgångar med bland annat filmer och flera toplåtar. Elvis dog den 16:e augusti 1977 av en hjärtattack efter en blandning av 10 olika mediciner. Efter det fick rocken fart, den första rockaren som hamnade etta på Bilboard Hot 100 listan var Bill Haley. Under 1950-talet kom även el-instrumenten vilket öppnade en stor musikalisk möjlighet med nya sound. Genom rocken skapades många andra rock influerade genrer som punk, hårdrock och hip-hop. (http://www.mimersbrunn.se/Rockmusikens_Historia_14527.htm 13/5, 19:38)

1.2  Rocken genom tiderna

Hårdrock var länge ett samlingsnamn på den lite hårdare mer högljuda typen av rock. Stora band inom hårdrock är AC/DC, Led Zeppelin och Deep Purple Den var mycket högre än den mer ”poppiga” rocken samt bluesrocken. I början av 1970-talet började fler och fler band skriva låtar om skräck och det över naturliga. Black Sabbath startade denna trend genom sin inspiration av filmmusikskaparen Bernard Herman. Deep Purple och Led Zeppelin började trenden med långa gitarrsolon och utstyrseln var långt hår med tajta kläder. Judas Priest gick ut i början av 80-talet att de ville bli kallad ett Heavy metal-band och efter det så var genrer klar. Deras stil var läder, nitar och aggressiv musik och text. Idag är det grunden för hårdrock. Efter heavy metals uppkomst utvecklades otaliga subgenrer i samma gren som heavy metal, bl.a alternativ metal och extrem metal. I mitten av 1970 blev punken stor och fick uppmärksamhet i Storbritannien, många tonåringar gick med i olika vänsterrörelser, texterna handlade om rättvisa och yttrandefrihet. De ville provocera och chocka de äldre med sin nya kultur och musik. Genombrottet gjordes av bandet Ramones från New York även fast de själv inte ville bli kallade ett punkband. Britternas punk handlade mycket mer om samhället och samhällets regler än den amerikanska punken, anledningen till detta var att deras samhälle var mycket mer strikt och ungdomarna ville göra revolt. Efter punken utvecklades genren New Wave. New wave var populärt mellan slutet av 1970-talet till mitten av 1980-talet. Då handlade det mer om materialsim. Senare under början av 1990-talet kom andra band, men de kalllade sig ”Alternative” och ”Underground”. Grunge är den typ av rock som var populär under början av 1990-talet. Några av de stora banden var: Nirvana och Soundgarden. Subgenrern dog ut under mitten av 1990, men kom tillbaka med mer ”radiovänliga” band som Bush, dessa genrer kallas för post-grunge. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Rockmusik 13/5, 21:40)

1.3  Rockenslegender

1.3.1        James Marshall Hendrix föddes den 27 novemeber 1942 i Seattle var en gittarist, sångskrivare och sångare. Han är en av de största människorna inom rock, under hans stora tid gjorde han revolutionerande saker med sin gitarr, han gjorde saker folk aldrig sett eller hört förut. Efter att ha gjort succe i Europa blev han känd i hela USA efter ett uppträdande på Monterey Pop Festival 1967. Senare spelade han på Woodstock 1969 och Isle of Wight 1970. Hans musik är inspirerad av bluesen och har vunnit många priser även efter sin död i september 1970. Han var 27 år gammal (http://sv.wikipedia.org/wiki/Jimi_Hendrix 15/5 15:24).

1.3.2        Janis Lyn Joplin, föddes 19 januari 1943 i Port Arthur, Texas USA. Hon var med sin hesa, känsliga röst en av 60-talets största sångerskor och är känd än idag med sina låtar: Piece of my heart och Cry Baby. Hennes karriär började med rockbandet Big Brother and the Holding Company, de slog igenom 1967 på Monterey Pop Festival. Hennes solokarriär började 1968 och det var då hon gick till legenderna. Under 1969 uppträdde även hon på Woodstock. Janis hade länge haft drogproblem och under 1970 tog hon en överdos och avled, 27 år gammal http://sv.wikipedia.org/wiki/Janis_Joplin 15/5, 15:43).

1.3.3        John Michael Osbourne, (Ozzy Osbourne), föddes den 3 december 1948 i Aston, en förort till Birmingham i Storbritannien. Han är en världskänd rocksångare som slog igenom med bandet Black Sabbath, bandet grundades 1967 och 10 år senare fick Osbourne sparken efter ett bråk med gitarristen Tony Lommi. Ozzy slog igenom som soloartist 1980. Ozzy har gjort musik känd för sin skräck och fantasy blandning, hans smeknamn är också The Prince of Darkness (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ozzy_Osbourne 15/5, 15:57).

1.3.4        Kurt Donald Cobain är född den 20 februari 1967 i Aberdeen, Washington, han var en gitarrist och sångare i bandet Nirvana. Nirvana var ett av de mest kända grungebanden, de hjälpte till att utveckla hela genren och är än idag ett av världens mest kända rockband. Nirvana blev kända 1991, genom deras första album och låten Smells Like Teen Spirit, som är en av de mest sålda singlarna genom tiderna. (Nirvana har sålt över 60 miljoner skivor över hela världen). Cobain hade lidit av ett långt drogmissbruk och stress när han tog sitt liv 5 april 1994 i Seattle. Även han var 27 år gammal (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurt_cobain 15/5, 16:25).

Jimi, Janis och Kurt är alla 3 tillsammans med Jim Morrison och 31 andra, medlemmar av 27 club eller 27 forever som gruppen också heter, de är rockare som alla dött när de var 27 år gamla. Det senaste tillskottet till 27 forever är Amy Winehouse död 23/7 2011 och hon har nummer 35 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Club_27 15/5, 16:40).

Sammanfattande Slutdiskussion

I mitt arbete har jag skrivit om rockens uppkomst och historia, samt de största legenderna inom rock, rock är generellt med alla subgenrer den största musikgenren av dem alla, den är vida sprid och har influerat så många andra musikstilar. Genom min uppsats har jag breddat min egen kunskap och hoppas kunna göra detsamma med andra med.

Jag själv personligen tycker att rock är den mest underbara musikstilen av en anledning: det finns helt enkelt en miljon olika stilar och typer. Allt från softrock till screamo och heavy metal. Jag älskar nästan alla olika typer av rock och helt beroende på humör kan man välja vad man vill lyssna på. Det är ett underbart sätt att få ut känslor. Det enda jag kan komma på som jag inte gillar är alla fördomar som folk haft om rock, det är inte lika mycket som förr men det spelar ändå roll. I början ville inte vuxna med barn att rocken skulle spridas då den klassades som satanistisk, och för det mesta stämmer inte det, klart det finns satanistiska band, men all rock är verkligen inte det. Vissa stilar inom rock är även skrämmande med mörka texter och det är rädslan för det okänd många blir skrämda av och det är därifrån som jag tror det flesta fördomarna kommer ifrån. Från att folk upptäckt något nytt som de inte förstår och istället för att försöka förstå sig på de nya har de skjutit bort det, förbjudit det och gömt sig för det, som så många gånger förr. Även fast rock i många år har hjälpt folk skaffa vänner och varit en gemensam nämnare bland tusentals. Musikstilen har också bidragit till skapandet av oräkneliga andra musikgenrer. Utan rocken vet jag inte vart vi skulle varit idag, men vi hade inte haft dagens samhälle det är säkert. Att något som skapades för 60 års sedan fortfarande bidrar till vårt samhälle är fantastiskt och något stort, att det fortfarande finns utrymme för utveckling och förbättring och nyskapande är helt otroligt, också det faktum att ett fåtal personer kan ändra på så mycket i vår historia bara genom att skriva och upptäcka musik är för mig helt fascinerande. Det faktum att världen fortfarande hyllar, Joplin, Hendrix, och Cobain gör mig stolt, bara därför att jag får vara med och leva och sprida denna underbara mångsidiga värld, som så otroligt många missar. Rock är och har alltid varit en stor del av mitt och miljontals andras liv, och jag hoppas det lever kvar länge, länge än.

 

Kommentarer

  • Moa Lavikkala säger:

    Din uppsats är intressant och välskriven. Inledning ger mig som läsare en klar bild om vad du kommer att skriva om men jag tycker att det hade varit ännu bättre om du hade som syfte att ta reda på någonting som du inte redan visste om rock också. Språket och stavningen var bra förutom några ”slarvmisstag” som att det saknas en bokstav här och där. Meningsbyggnaden var lite krånglig och förvirrande ibland men det var bra variation på ordvalen och början av meningarna. Du har delat upp texten bra och det är enkelt att hitta om det bara är någonting specifikt man vill läsa.

    Faktan är intressant och är oftast omskriven på ett bra sätt men ibland var meningarna lite krångliga.



    Alla frågorna som presenterades i syftet besvarades tydligt och bra. Alla källor är korrekt hänvisade och alla länkar fungerar. Du har använt olika källor, fast den mesta av faktan kommer från wikipedia så det hade varit bättre om du hade hämtat mer fakta från andra källor också.



    Det var bra att du började slutdiskussionen med en kort sammanfattning av faktan så att jag som läsare kommer ihåg det viktigaste innan jag börjar läsa dina egna tankar om rock. Slutdiskussionen innehöll en bra och personlig diskussion som var intressant att läsa och som avrundade och avslutade ämnet på ett bra sätt. Jag lärde mig mycket nya saker om rockens historia och om viktiga rocklegender.

    2012-05-28 | 22:19:07
  • Vendela säger:

    Ditt ämne är verkligen tilltalande, speciellt eftersom jag själv gillar rock. Din inledning fick mig att bli intresserad för att det är roligt att veta hur allt började och vilka som har lämnat spår idag.

    Det var en del särskrivningar (rock influerade, över naturliga, fantasy blandning) och andra stavfel, säkert av slarv. På vissa ställen krävdes det att jag läste om det jag just hade läst för att du hade glömt att sätta punkt, därför var det ibland lite rörigt. Annars var meningarna bra och varierande, detsamma med ordvalen, du upprepade inte samma ord flera gånger.

    Styckesindelningen var jättebra, det är enkelt för mig att hitta det jag letar efter om jag söker efter något speciellt.



    Det finns vissa hål i faktan, troligen slarvfel, men det är viktigt att få det rätt när man skriver en fackuppsats. Elvis Presley föddes år 1935, inte år 1953! Du har också skrivit att Ozzy Osbourne fick sparken från Black Sabbath 10 år efter 1967, vilket är år 1977, men din källa säger att han fick sparken 1979.

    Bortsett från det är faktan både bra och intressant. Din fakta är omskriven och länkarna fungerar, dock kunde du ha använt fler källor än bara Wikipedia (och en från Mimers brunn).



    Alla dina frågor i syftesdelen har blivit klart och tydligt besvarade i din text. Slutdiskussionen visar verkligen din passion för rock, men den introducerar också att rock klassades som något satanistiskt, som inte tidigare har nämnts i texten. Detta borde du ha använt i faktadelen för att sedan diskutera i din slutdiskussion.

    Jag som läsare förstår att rocken är viktig för dig och du tycker att det har ett väldigt stort inflytande på hur världen har blivit, på flera olika sätt.

    Din uppsats var väldigt lärorik och din sista mening var riktigt bra!

    2012-05-29 | 22:52:55
  • Olivia Selinder säger:

    Din uppsats är intressant och fångade verkligen mina ögon, just för att du berättar väldigt bra varför du har valt det här ämnet och vad du vill få fram igenom det. Din uppsats visar också att du är intresserad av ämnet, det gör att läsaren också blir det på ett helt annat sätt. Ibland så har du några stavfel eller missat någonting, men ingen stor sak. Jag tycker att du har påbörjat meningarna varierat och det känns som att du har tänkt efter vad du har skrivit. Du har bra underrubriker som gör det lätt att förstå vad man kommer att läsa om.



    Som jag sa där uppe så tycker jag att din text blir intressant både för att du är väldigt intresserad och verkar ha lagt ned mycket tid på den, men dels för att faktan du har skrivit är bra också. Jag tycker att du skriver som att du har en röd tråd som du vill att läsaren ska följa, bra jobbat! Dock så har du mest källor från wikipedia, kunde varit lite bättre tycker jag. De är korrekta och du har skrivit om din fakta väl.

    Du besvarar dina frågeställningar på ett bra sätt tycker jag.



    Jag tycker att du besvarar syftesdelen på ett bra sätt, du ger klara åsikter och du drar bra slutsatser. Din sista mening var riktigt bra och den fick mig att vela läsa mer av din uppsats. Riktigt bra skrivet Ninna!

    2012-06-01 | 08:39:39

Kommentera inlägget här: