iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Marcus Andersens uppsats om hip-hop

Kategori: Allmänt

Hip-hop

Inledning
Denna uppsats kommer handla om Hip-hop. Jag valde mitt ämne för att jag tycker om hip-hop det är både en musikstil och olika danstyper. Jag har den musikstilen och själva klädstilen inom hip-hop. Jag lyssnar på olika hip-hop låtar både på engelska och på svenska. Hip-hop startade på 1970-talet och har spridit sig mer och mer över hela världen. Jag kommer också att skriva om en känd hip-hopare.

Syfte
Mitt syfte är att ta reda på mer om hip-hopens historia, kulturen som uppstått genom hip-hop och jag ska också undersöka vem som är den största artisten inom hip-hop. Jag gör detta för att folk ska få reda på mer om vad hip-hop handlar om, hur deras kultur ser ut och hur hip-hop startades.

·        Hur uppkom hip-hop?

·        Hur är kulturen inom hip-hop?

·        Vem är den största hip-hopare?

Metod

Jag ska ta information från internet t.ex. olika bloggar men också andra hemsidor, samt besvara de frågeställningar jag har ställt. kända. När jag söker information använder jag några nyckelord som: Hip-hop, hip-hopens uppkomst, hip-hopens start, kultur hip-hop, hip-hop historia, Eminem.

1. Hip-hopens uppkomst

Hip-hop startade 1973 med att DJ Cool Herc. Han växte upp med reaggiemusik i Jamaica och han spelade på sin systers födelsedagsfest och han vred skivorna på ett speciellt sett och det var så hip-hop började. DJ Cool Herc spelade skivorna på ett annats sett för att ta fram de bästa partierna från skivorna så kallade breaks från olika skilda genrer som funk, soul, disco med flera, hans annorlunda stil blev snart jätte känd och omtalat.

Africa Bambaataa var gängledare för ett gäng som hette Black Spaders. Han blev det efter en resa till Afrika omvänd och startade en organisation som heter Zulu Nation. Han ville ha fred kärlek och gemenskap genom musik, så han samlade DJ:s, musiker och målare (http://www.glokala.se/content/index.php?option=com_content&view=article&id=948:hip-hop-historien-boerjade-redan-1973&catid=62:spinneriet&Itemid=298 10/5 14:57). Han är en av de viktigaste personerna bakom hiphoppens utveckling i Bronx. 1970-talet började Afrika Bambaataa som DJ på en stor fest kallades Kvartersfesten som var olaglig eftersom de tjuvkopplade ström från lyktstolpar så de fick ström till deras PA-anläggningar. Bambaataa rappade till sin egen musik. Om gängen på gatorna skulle göra upp mot varandra, började de med rap-battle istället för att de mördade och bråkade på gatorna. En av de första populära låtarna var ”Rapper’s Deligth”. På mitten av 1980 talet tilltog en populär hip-hop grupp ”Run DMC ”med Dj:n Jam Master Jay. Han mördades i New York, USA 2002 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiphop 10/5 15:20).

1.2 Kultur inom hip-hop

Hip-hopens kultur består av fyra konster man även kan kalla för hip-hopens fyra element, de är: MC-konst, DJ-konst, Graffiti och Breakdance.

1.2.1 MC-konst är den som rappar, det brukar oftast vara till bakgrundsmusiken som Dj:n spelar. De flesta rappare bryr sig mest om texterna, så att de berättar en historia. MC betyder "Master of Ceremony", sen försöker de skapa ordning bland folk på gatorna och på fester med en mikrofon i handen. Sen finns det beat-box, det är en konstfrom som man också uppfann under liknande tillställningar som MC-konst, beat-boxing är när man gör beats med munnen.

1.2.2 DJ-konst är när en person tar hand om mixbordet eller skivspelaren. Mixbord är ett bord med 2 stora cd skivor som de snurrar på och stannar samt mixtra musiken på. De brukar oftast göra det till en rappare och/eller en beat-boxare.

1.2.3 Breakdance är en dans stil med rötter på USA:s gator från 1960-talet. Grunderna är tagna från funk-musiken. Breaking blev en stor stil i samband med att DJ:n spelar låtar på en skivspelare och människor dansar. James Browns startade Rocking med ”Get on the Good Foot” och sen utvecklades det till Breaking.

1.2.4 Graffiti är en sorts bildkonst som man vanligtvis målar med sprayfärg på väggar, i tunnlar, på bilar och bussar, alla som gör graffiti vill bli känd, genom att få folk som tycker att man e bra eller duktig. Det finns även de som vill göra tags som beskriver vem de är och speciell per person som ett eget märke. Graffiti kommer från de gamla romarna som skrev budskap direkt på väggen så att alla skulle kunna läsa och komma ihåg de ((http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiphop 13/5 13:45)

3. En känd hip-hopare

Marshall Bruce Mathers III föddes 17 oktober 1972, han kallas för Eminem och Slim Shady men han är mer känd som Eminem. Han är en amerikansk hiphopartist som är både skådespelare, låtskrivare och en musikproducent. Han sålde flest musikalbum i USA under 2000-talet, han sålde 32,2 miljoner exemplar. Eminem är den största rapparen han har sålt mest under de senaste 15 åren, han har sålt 80 miljoner skivor sedan 1995. Hans namn har kommit från hans initialer M & M och på engelska uttalas M and M eller M ’n’ M vilket låter som Eminem. Han började rappa när han fyllde 8 år, han började uppträda på scen när han var 14 år. 1992 var han med i ett album "Steppin' On To The Scene", albumet hade 6 låtar, tre av låtarna sjöng Marshall med sitt artistnamn M & M och de andra tre sjöngs av Chaos Kid. 1995 gjorde han sin första officiella låt "Fuckin' Backstabber" och samma år gjorde han sitt första demoalbum som heter "Soul Intent". Han har rappat med, 50 Cent, Xzibit och Dr Dre, han är också en medlem i en grupp från Detroit ”D12”. Han är ägaren till skivbolaget Shady Records och ger ut CD-skivor från rapartisterna 50 cent, Obie Trice, D12 och Stat Quo. 14 januari 2006 gifte han sig igen med sin ex-fru Kimberly Scott, tråkigt nog separerade de igen senare samma år. Han är en känd över hela världen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Eminem 13/5, 14:56)

Sammanfattande slutdiskussion

I detta arbeta har du fått läsa och lära dig mer om hip-hop. Du har fått information om hur den startade och om hur den fungerar. Jag valde att skriva om hip-hopen för att jag tycker det är intressant och att jag själv tycker om det. Jag valde att skriva om Eminem för han är en stor förebild inom hip-hop, och jag ville veta mer om han så att andra får veta mer om han och få höra vad de är för musikstil. Jag tycker också att han är en riktigt bra rappare och har många bra låtar. Jag har lärt mig mycket om hip-hopen i detta projekt. Jag tycker om hip-hopen för att jag har de vuxit upp med den musikstilen och kulturen. Hip-hopen är mest känd i USA, den är inte lika känd i Sverige, det är mest ungdomar som lyssnar på musiken och målar graffiti, det är olagligt att spraya på väggar eller att måla ute överhuvudtaget utantillstånd. Jag tycker att de ska finnas klotter plank så man kan klottra på de istället för att klottra på väggar och hus. Jag själv ritar graffiti, fast på papper för att jag gillar att rita i den stilen och tycker det är snyggt. Jag lyssnar på den typen av musik. Enligt mig har hip-hopen inte ändrats så mycket från när den startades, även fast de har kommit ut mer elektronik för att mixa musik genom åren.  Det har också kommit fler kända hip-hopare.

 

Kommentarer

  • Julia Hansen säger:

    Din uppsats innehåller mycket bra och spännande fakta. I inledningen berättar du att du är intresserad av ämnet, vilket får mig som läsare att vilja veta mer. På vissa ställen i din text saknas något ord eller så finns där ett ord som troligtvis inte ska vara där. Någon särskrivning dyker även upp på ord som jättekänd och klotterplank. Skiljetecken saknas på vissa ställen, t.ex. punkter efter källhänvisning. Men felen är inte så stora att det inte går att hänga med i texten. Några stycken innehåller upprepningar av ord, meningar börjar t.ex. ofta med han eller jag, men detta sker inte överallt, du varierar ord på andra ställen i din text. Du använder enkla ord så det är enkelt att hänga med i din text och du förklarar tydligt ord som är kopplade till ämnet som jag som läsare kanske inte vet vad de är. Du har bra styckeindelning som gör att det enkelt går att hitta i din text.

    Din text innehåller mycket bra fakta skriven med spännande inslag, där jag får ta del av mycket information och lära mig saker. Det är mycket enkelt att hänga med in din text, då du förklarar ord tydligt och enkelt och har bra styckeindelning. Din frågeställning svarar du tydligt på i din fakta. Arbetet hänvisar till fler än en källa, dock är wikipedia den källa du hänvisar till mest och det är kanske inte den pålitligaste källan som går att hitta. Men länkarna fungerar som de ska och din fakta är omskriven i dina egna ord vilket visar att du förstår vad du skriver.

    I slutdiskussionen svarar du inte fullt ut på frågorna ifrån syftet, men viktig fakta är framlagd igen och sammanfattad så att läsaren får en påminnelse om vad uppsatsen handlat om. Uppsatsen får ett bra avslut då du berättar att och varför ämnet är viktigt för dig samt redovisar dina tankar och åsikter. Ditt arbete är mycket läsvärt och intressant, då många kanske inte vet så mycket om denna kultur men ändå stöter på det i vardagen. I din uppsats får man ta del av bra fakta och lära sig mer om detta.

    2012-05-29 | 21:16:33
  • Olivia Martínez säger:



    I inledningen fångade du mig som läsare och jag ville genast fortsätta läsa, vilket enligt mig är nyckeln till en bra fackuppsats. Du använde dock ganska ofta ordet ”man”, som inte hör hemma i en fackuppsats, och vid enstaka tillfällen kunde jag också läsa ”e” istället för ”är”. I vissa sammanhang glömde du skiljetecken, och i vissa sammanhang kunde du ha satt punkt istället för komma. Många meningar började ofta med ”han” eller ”jag”, dina meningar var därför inte så pass varierande som de kanske borde ha varit. Du använde dig av ett enkelt språk som gjorde uppsatsen lättförståelig för även yngre personer. Något du bör tänka på i framtiden är att ha underrubriker där du delar in i stycken, det skulle göra det lite enklare att hitta, även om det inte var någon ”big deal”.

    Frågeställningarna som presenterades i syftet besvarades i texten på ett bra sätt, men även texten är generellt sett mycket bra skriven, som gör det lätt att hänga med, även om vissa ord blev utelämnade i vissa sammanhang. Du använde dig mycket av Wikipedia som källa, men du förlitade dig inte bara på den, du använde dig av en till också, och varje länk fungerade utmärkt. Faktan du tog från sidorna är väl omskrivna. Medan jag läste denna uppsats fick jag lära mig mycket om hip- hop som jag innan inte hade någon aning om.

    Du avslutar på ett bra sätt att disskutera dina personliga åsikter, men jag hade velat att du utvecklade de mer och bollat lite mer med dina egna tankar. Annars var uppsatsen bra skriven. Bra jobbat!

    2012-05-30 | 19:50:32

Kommentera inlägget här: