iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Amanda Avermos uppsats om barns rättigheter

Kategori: Allmänt

Barns rättigheter

Inledning

Uppsatsen jag ska skriva kommer att handla om barns rättigheter. Jag valde att skriva om barns rättigheter eftersom jag anser att alla barn ska bli behandlade lika oavsett färg eller religion. Som barn ska du ha roligt och vara trygg i din omgivning inte behöva känna stressen av att växa upp just nu och bli vuxen på en gång. Hälften av alla barn idag lever i sönder bombade byar och i fattigdom. Jag vill veta varför vi inte låter barn vara barn och varför föräldrar utsätter sina barn för t.ex. barnarbete, eller sexuellt utnyttjande inom familjen.

Syfte

Mitt syfte med uppsatsen är att ta reda på vad som krävs av oss människor i andra länder för att verkligen förstå vad som händer i fattiga länder och hjälpas åt tillsammans. Att försöka få barn att må bättre och få en tryggare miljö att leva och växa upp i. För så svårt kan det väl inte vara att bli världs förälder eller skicka 100 kr. i månaden till en världsorganisation för att hjälpa utsatta barn i olika länder.

Jag har utifrån mitt syfte gjort frågeställningar som jag anser är viktiga:

·        Vad kan vi göra för att rädda fler barn i utsatta länder?

·        Hur kan vi stoppa barnarbete och bara låta barn vara barn?

·        Varför är det så svårt för vissa människor att hjälpa andra utsatta barn?

Metod

För att kunna besvara mina frågeställningar och kunna skriva arbete så bra som möjligt kommer jag dels att använda mig av informationssökande på internet men även olika artiklar som rör ämnet. Jag kommer även använda mig av olika världsorganisationers hemsidor som: Unicef, Världens barn, Rädda barnen och SOS barnbyar. Genom mitt sökande kommer jag att titta efter hur barn lever, näringssätter sig och vad dem blir utsatta för.

 

1.     Barnsrättigheter

Som barn finns det många regler som ska följas, vad du får göra men oftast vad du INTE får göra. Följande rättigheter har friends satt ut:

·        Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.

·        Barnets bästa ska alltid komma i främsta rummet.

·        Barnet har rätt till gratis grundskoleutbildning. Undervisningen bör förbereda barnet för livet, utveckla respekt för mänskliga rättigheter och fostra i en anda av förståelse, fred, tolerans och vänskap mellan folken.

·        Barnet har rätt till lek, vila och fritid.
http://friends.se/?id=6816&gclid=CLaijreN7q8CFapzmAodhm851Q 2012-05-07. 13:36.).

SOS- barnbyar anser att barns behov även är barns rättigheter. Dem arbetar varje dag för att ge barn möjligheten att växa upp i en kärleksfull och trygg miljö, men det behövs mer än bara en trygg miljö. SOS-barnbyar vill att regeringen och myndigheterna ska leva upp till deras skyldigheter så att vi kan få långsiktiga och bra resultat så att barn även får göra det dem har rätt till. SOS-barnbyar utgår alltid ifrån FN:s barnkonvention
(http://www.sos-barnbyar.se/Om-SOS Barnbyar/var_verksamhet/barns_rattigheter/Pages/default.aspx 2012-05-07. 13:46.). För att barn ska få det bättre i världen hjälper Unicef barn att överleva i olika situationer, ger dem vaccin när det behövs och på 1-2 veckor vaccinerar dem miljontals barn. Genom att vaccinera barn i andra länder har den procentuella siffran stigit från 10% till 85%  och på så sätt har fler barn skyddats mot dem farligaste sjukdomarna som: mässling, polio, stelkramp, kikhosta, difteri och tuberkulos. Även om det är många barn som får chansen att bli vaccinerade saknas det miljontals barn som dör varje år med någon av de sex olika sjukdomarna. Unicef har under de senaste 20 åren räddat över 20 miljoner liv tack vare de olika vaccinationerna (http://unicef.se/fakta/vaccinationer 2012-05-10. 09:59.).

1.1             Barnkonventionen

Barnkonventionen består av 54 punkter som FN har satt ut, alla punkter handlar ungefär om samma saker vilket är att alla barn har rätt till att må bra (http://friends.se/?id=6817 2012-05-07. 13:36.). Sammanlagt är det 193 länder i FN:s konvention (http://sv.wikipedia.org/wiki/FN:s_konvention_om_barnets_r%C3%A4ttigheter 2012-05-11. 12:00.). Målet med barn konventionen är att barn dels ska ha rätt till lek och fritid, men även att dem vuxna måste lyssna på vad barnen har att säga. Fast det allra viktigaste är att barnen måste känna sig trygga i sin omgivning. Barnkonventionen säger att inget barn i världen ska behöva bli indragen i krig, bli slagen, svälta, börja arbeta i tidig ålder eller gå till skolan(om man har någon) med en stor klump i magen. Men självklart finns det mycket, mycket mer som ett barn behöver.

Här kommer några utdrag från FN:s barn konvention:

·        Alla barn har lika rättigheter och är lika mycket värda.

·        Alla barn har rätt att säga vad de tycker. Barn har rätt att vänta sig att vuxna lyssna och tar dem på allvar.

·        Alla barn har rätt att tänka vad de vill.

·        De som bestämmer om sådant som gäller barn ska först och främst tänka på vad som är bäst för barnet.

·        Alla barn har rätt att inte bli slagna och ingen får vara elak mot ett barn.

·        Alla flyktingbarn har rätt att få hjälp och skydd. De har rätt att tala sitt eget språk, vara som de är och tro på sin Gud.

·        Funktionshindrade barn har rätt att få vara med som alla andra.

·        Alla barn har rätta att gå i skolan gratis och lära sig saker t.ex. olika språk och hur det är i andra länder (http://friends.se/?id=6817 2012-05-07. 13:36.).

Enligt punkt 45 i barnkonventionen står det att det är Unicefs uppgift att kämpa för att barnkonventionen följs ordentligt, vilket FN är väldigt stolta över. FN:s konvention gör sitt bästa för att barnens rättigheter i världen ska respekteras och dem säger att det inte spelar någon roll om det gäller Sverige eller humanitära i en krigshärda (http://unicef.se/barnkonventionen 2012-05-11. 11:56.).

2.      Barnarbete

Ett barn kan arbeta upp till 14 timmar per dag och ibland är dem inte mer än fyra år gamla. Barnarbete kommer oftast genom att personer som lever i extrem fattigdom måste försörja sig själva. Människorna blir extremt desperata och är beredda på att göra vad som helst för att kunna försörja sig. Det är då barnen kommer in i bilden, miljontals barn världen över blir tvingade att arbeta på åkrar, fabriker och gå omkring på gatorna och tigga t.ex. mat och pengar bara för att familjen lever i fattigdom. Unicef försöker nu stoppa den här hårda situationen bland barnen så att dem har en chans att kunna gå i skolan. Det är svårt att veta hur många barn som blir utsätta för barnarbete men en sak är säker och det är att det är alldeles för många barn som blir utsatta i dagens länder. De länder som utnyttjar barn till att arbeta mest är Asien, Afrika och Latinamerika men det förekommer även i västvärlden. Arbetsgivarna tjänar på att ha barn som deras arbetare dels för att dem inte tar lika mycket betalt i lön och att barn inte har lika mycket att säga till om som vuxna har. Ibland händer det att familjen säljer bort sina barn till fabriksägare bara för att få mer pengar men då blir det istället mycket värre för barnet som blir utsatt. Barnarbete kan dels bero på ekonomiska faktorer och fattigdom men även att många barn i världen saknar en bra utbildning och på det viset kan dem inte få ett bättre jobb och måste hjälpa till att försörja sina familjer som barn. Det finns olika sorters barnarbete t.ex. hemhjälp som tjejer mest blir utsatta för det är också en av dem värsta arbetena som finns eftersom barnet då kan bli utsatta för övergrepp av sin handledare. Gatuarbete är också stort bland barnen där dem bland annat får putsa skor, sälja blommor, tvätta bilar, sälja tidningar m.m. Gatuarbete blir allt vanligare i Ryssland och Centralasien. Inom familjen får minderåriga barn arbeta på åkrarna, hjälpa till att passa små syskon, matlagning, andra sysslor och mycket, mycket mer. När ett barn tvingas till att arbeta inom olika områden hindrar det dem från att utvecklas och på så sätt bli en självständig människa. Ett barn blir skadat både fysiskt och psykiskt, som efter ett tag kan leda till smärtor i bröstkorgen, musklerna, mage, huvudet o.s.v. Många barn dör i tidig ålder av barnarbete och ett barn som arbetar mer än 14 timmar om dagen hinner inte gå i skola och bidrar därför till analfabetism (http://unicef.se/fakta/barnarbete 2012-05-14. 18:50.).

2.1             Våld och övergrepp- gatubarn, sexuellt utnyttjade

Även om barnkonventionen säger att alla barn har rätt till att bli skyddade mot fysisk och psykisk våld och övergrepp blir miljontals barn världen över utsatta för det här varje dag. Barnen får tillfrågan till att arbeta på olika jobb som barnsoldater, könsstympas, faller offer för sexuellt våld och agas både i hemmen och i skolan. Det vanligaste är att barnen blir utsatta för sexuellt utnyttjande av familj eller släckt medlemmar, lärare eller av personal på ett behandlings hem. När ett barn blir utsatt för våld eller övergrepp av någon som de borde kunna lita extra mycket på förlorar barnet både tilliten till andra men även sitt eget självförtroende, barn slutar även skolan tidigare när dem blir slagna. Riskerna av att barn blir utnyttjade, utsätts för sexuella övergrepp eller våld händer oftast vid krig och olika katastrofer. Rädda barnen arbetar mot våld mot barn dels för att dem vill förändra attityder, lagar och beteenden. Rädda barnen vill sprida kunskaper om hur barnen blir utsatta för våld så att fler människor förstår hur det är. våldet fortsätter förekomma för att det inte ska pratas så mycket om det men även på grund av skam, okunnighet, traditioner, könsdiskriminering m.m.

Här kommer en sifferställning mot våld på barn:

220 miljoner barn har utsatts för sexuellt våld. 140 miljoner flickor har könsstympats. Det finns över 250 000 barnsoldater. 20-50 % av alla barn i skolåldern har utsatts för fysiskt eller psykiskt våld i skolan. 126 miljoner barn utför farligt arbete. 28 länder förbjuder aga. 168 tillåter det (http://www.rb.se/vartarbete/internationellt/vald/Pages/default.aspx 2012-05-15. 17:23.). Unicef ger barn världen över akut hjälp, rehabilitering och utbildning så fort dem blir utsatta för sexuellt utnyttjande eller våld. Unicef arbetar också förebyggande för att utbilda poliser, sprida information och ge barn möjligheten till att gå i skolan (http://unicef.se/vad-vi-gor/skydd-mot-vald-och-overgrepp 2012-05-15. 17:32.).

2.2             Sjukvård, Sjukdomar

Unicef arbetar hårt för att få stopp på aidsepidemin och i dag lever ungefär 17,5 barn runt om i världen utan föräldrar som har dött i hiv eller aids. Antalet människor med hiv eller aids i världen har sjunkit i procent men det är fortfarande många som är utsatta för det, både vuxna som barn. När ett barns föräldrar har en sån farlig sjukdom som aids lägger Unicef ner ännu mer tid på barnet så att sjukdomen inte ska spridas vidare från ens föräldrar.

Unicef kämpar för att förändra situationen genom att använda sig utav följande punkter:

1.      Förhindra att hivpositiva gravida kvinnor för över smittan till sina barn.

2.      Lära barn och unga hur dem ska skydda sig mot hiv.

3.      Ge vård och hjälp till barn och föräldrar som är hiv-positiva och sjuka i aids.

4.      Hjälpa barn som är föräldralösa på grund av aids.

(http://unicef.se/vad-vi-gor/stoppa-hiv-aids 2012-05-15. 18:37.).

Sammanfattande slutdiskussion

I mitt arbete om barns rättigheter har du fått lära dig mer om hur barn lever i dagens samhälle världen över. Jag har berättat om varför barn blir utsatta och vilka faktorer som påverkar barnen mest. Varför föräldrar gör så här mot sina barn och vad som barnen mest reagerar på och bara för att ett barn inte vågar säga emot betyder inte det att barnet har sagt ja.

Jag tycker att det är bra att det finns så många olika organisationer som försöker göra sitt bästa bara för att barn i världens alla länder ska få det bra och trivas i sin omgivning. Barn som utsetts för barnarbete blir dels utsatta för att dem måsta tjäna ihop pengar till sina familj, föräldrarna skickar sina barn till olika jobb men det spelar ingen roll vilket jobb det är bara barnet får ihop pengar till familjen. Redan här tycker jag att det är fel för ett barn ska ALDRIG behöva jobba på farliga fabriker eller bli sexuellt utnyttjade bara för att familjen behöver pengar. Ett barn som är fyra år gammalt ska inte ens behöva jobba för när ett barn är så litet är det viktigaste bara att ha kul och få leka fritt. Att ett barn runt fyra år och uppåt måste vara hemma och hjälpa till med hemma sysslor som att laga mat, ta hand om minder syskon är också fel för det kan väl lika gärna föräldrarna göra.
Jag tror att många andra människor i världen inte riktigt vet hur utsatta och utnyttjade barn blir i olika länder och att det därför inte är så många som riktigt bryr sig. Vi som har det så bra här i Sverige kanske inte tänker på hur det är i andra länder och därför tar vi inte åt oss när det pratas om barns rättigheter på TV, radio eller när det står i tidningen. Men jag tycker inte att det kan vara så svårt att skicka iväg en hundralapp eller två för att hjälpa utsatta barn, för tänk om det skulle se ut så i Sverige att alla barn måste hjälpa till att arbeta bara för att försörja sina familjer och att inte kunna få möjligheterna till en bra utbildning.
Genom att skicka ett litet bidrag varje månad hjälper vi barn i andra länder med bland annat tillgång till en bra skolundervisning och hjälp till att få mer vaccinationer mot dem farligaste sjukdomarna så fler barn kan överleva.

 

Kommentarer

  • Vahagn Mikaelyan säger:

    Din inledning är välskriven och intressant som får mig att vilja läsa vidare. Jag fann inga stavfel eller andra misstag i din uppsats under min andra gång jag läste ditt arbete. Du lägger fram flera intressanta frågor som får läsaren att också vilja få svar på. Anledningen bakom arbetet är också väldigt bra, den visar att god anledning bakom ett sådant djupt arbete. Sätten att hitta information har du valt ett bra sätt. Jag kan inte se en annan utväg på att hitta information. Inga ord uppreppas så mycket att man blir irriterad och meningarna börjas på olika sätt som är väldigt bra, du som skrivare har ett väldigt bra ordförråd till hands. Det syns att arbetet är välskrivet genom att bra se på den för att alla stycken är fin för delade.

    Arbetet har väldigt intressant fakta som visar det verkliga tillstånden hos barn i världen och lagarna som de olika organisationerna har lagt fram för världen att följa. Det var lite svårt att följa med i vissa delar i arbetet, då fick jag läsa om meningen att förstå mig på vad jag läste men annars var det väldigt bra! När jag kollar på dina frågor och sen dina fakta delar så svaras dina frågor på ett konkret och enkelt sätt. Dina källor är ett flertal och de är pålitliga utom en, den källan är Wikipedia. Ibland kan man inte undvika att använda den källan men jag kan förstå att den används i ditt arbete. Dina länkar fungerar och är omskrivna till ett språk ungdomar och vuxna kan förstå.

    Jag tycker dina frågor svaras och du diskuterar på ett väldigt bra, intressant sätt. Det var ett nöje att läsa uppsatsen och jag lärde mig massor om barnensrättigheter. Du har skrivit ett väldigt bra arbete och du kan klappa dig själv på ryggen för det! Jag skulle absolut rekommendera uppsatsen till elever på skolan som någonsin vill veta eller behöver information om barnensrättigheter i världen.

    2012-05-28 | 21:19:17
  • Linus Mikael Aspholm säger:

    Hej hej! Här var det Linus!



    Inledningen var väldigt bra skriven, mitt intresse gick inte in i början men ju mer jag läste så byggdes mitt intresse för din uppsats upp.

    Jag märkte ETT stavningsfel på en 2.2 tusen ord uppsats, det är oerhört bra!

    Som jag sa, meningarna byggdes upp ju mer man läste dom så du gjorde ett bra jobb med att skriva dom.

    Du har ett väldigt bra ordval, inga ord som jag inte skulle se i en uppsats men fortfarande väldigt bra ordval.

    Du har gjort bra styckesindelning så man vet när du byter ämne och så vidare, men jag såg inte så många underrubriker. Det skulle vara bra om du hade fler underrubriker för dom viktigaste orden av din uppsats, dom orden som spelar stor roll i vad du försöker säga.



    Texten är väldigt intressant och innehåller väldigt mycket fakta om barnens rättigheter och det som händer i resten av världen och det gillar jag. Inte att det här händer men att du har tagit med allt det här i din uppsats.

    Det är ganska lätt att följa med i faktan som du presenterar i uppsatsen, men det kanske inte är så lätt för alla, det var mycket fakta som kom direkt fram till mig som läsare, jag fick backa tillbaka då och då så jag fick med allting.

    Sorgligt nog så måste jag skriva att jag inte tyckte att jag fick ett svar på dina frågeställningar, jag läste nyss mycket om det som händer i dom andra länderna och vad t.ex. Unicef gör men inte vad man kan göra åt det och varför detta händer, jag kan tänka själv vad man skulle kunna göra men jag hittade inte mycket i din uppsats.

    Du använder flera olika källor vilket jag tyckte var väldigt bra, då vet jag att du verkligen har sökt efter den information du strävar efter.

    Jag kollade igenom länkarna och de fungerar, de matchar ihop med det du har skrivit så dina länkar är inte omskrivna från din uppsats.



    Du lägger klara slutsatser på vad du har att säga.

    Du har uppenbarligen spenderat mycket tid inom detta ämne och vet vad du håller på med när du skriver om barnens rättigheter.

    Jag känner att jag som läsare förstår vad du försöker säga med den här uppsatsen och vad du försöker sprida. Efter att jag hade läst ungefär halva uppsatsen så var jag helt inne i den, som jag skrev tidigare så fastnade inte mitt intresse direkt men ju mer jag läste så byggdes mitt intresse upp.

    Slutsatsen måste jag påpeka var väldigt bra, den tog upp allt som jag nyss hade läst om och kortfattade precis allt och det gillar jag att du lyckades med.



    Nu ska jag fatta mig kort. Grymt jobbat!

    Världen är allt konstig när det gäller sånt här, varför det händer och så vidare.

    Det är oerhört sorgligt.



    Väldigt bra skriven uppsats Amanda!



    Med vänliga hälsningar från Linus!

    2012-05-29 | 23:34:46

Kommentera inlägget här: