iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Linnea Engströms uppsats om Titanic

Kategori: Allmänt

Inledning

Jag har valt att skriva om Titanic för att det intresserar mig. Jag blev intresserad av ämnet på grund av filmen med samma namn som kom ut 1997. Filmen om kärleken mellan Rose och Jack på det sjunkande skeppet blev en av tidernas mest kända kärlekshistorier dels för att den handlar om o förbjuden kärlek och för att filmen utspelar sig mitt i en av världens största tragedier. Den 15 april 2012 var det exakt hundra år sedan båten sjönk och allt jag vet om händelsen har jag fått reda på från filmen Titanic 1997 med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet i huvudrollerna och det är inte mycket.

 

Syfte

Mitt syfte med detta arbete är att ta reda på exakt vad som hände när Titanic sjönk, jag har alltid undrat hur det kunde hända.

Det här är frågeställningarna som jag ska använda mig av:

·  Hur Titanic som påståddes vara osänkbart kunde sjunka?

·   Varför så många dog när Titanic skulle vara säkert även i olycksfall?

·  Hur de kunde köra på isberget?

·  Vem eller vilka som ritade/gjorde båten?

 

Metod

Jag ska skriva denna uppsats genom att hitta nödvändig fakta som är relevant till ämnet. Jag ska vara källkritisk, vilket betyder att jag ska kontrollera källan så gott jag kan för att få så korrekt fakta som möjligt. Jag ska framförallt använda internet som min källa och kanske även artiklar från tidningar, om jag hittar några, vill säga.

 

1. Titanic

I april 1912 åkte fartyget Titanic på sin första resa från Southampton, England till New York, USA. Vid midnatt kolliderade båten med ett isberg och sjönk mot Atlantens botten inom 2 timmar och 40 minuter. 1514 personer av de 2224 som var ombord omkom
( http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 7/5-12, 13:59).

 

1.1 Historia

Rederiet White Star Lines ägare Thomas Ismay byggde år 1867 en flotta av moderna passagerarfartyg som byggde på tre mål: snabbhet, säkerhet och komfort. Efter hans död år 1899 tog hans son Bruce Ismay över Rederiet. År 1902 sålde han verksamheten till en grupp amerikanska finansiärer, dock valde Bruce att fortsätta som rederiets verkställande direktör. Andra rederiers strategi mot konkurrenterna var att tillverka så snabba fartyg som möjligt men White Star Line bestämde sig för att prova någonting nytt. Deras fartyg skulle bli stora och lyxigt inredda, de tänkte inte så mycket på snabbheten men bestämde ändå att de skulle gå i toppfart, 22 knop, vilket var en hög fart för passagerarfartyg på den tiden. De ville att fartygen skulle bli säkrare och det hade aldrig sagts om fartyg förut. De ville till och med att folk skulle påstå att de var osänkbara, för det var så säkra de skulle bli. Idéerna om den nya fartygsserien kom första gången 1907 då Bruce Ismay träffade Harland & Wolfs (White Stars skeppsbyggare) styrelseordförande, Lord Pirrie. De kom fram till att de skulle bygga tre fartyg: Olympic, Titanic och Gigantic som senare bytte namn till Britannic. White Stars konstruktör Thomas Andrews och varvets chefdesigner Alexander Carlisle fick i uppdrag att rita ritningar till de tre fartygen. Titanic började byggas i mars 1909, det tog två år att bygga skeppets skal. Den 31 maj 1911 sjösattes Titanic. Det blev en stor tillställning och tusentals människor samlades för att se Titanic glida ner i vattnet. (http://hem.passagen.se/petgustafsson/Historia.html 10/5-12 ,16:09).

 

1.2 Om skeppet

Titanic var ett av de tre passagerarskeppen av Olympic-klassen som det brittiska rederiet White Star Line byggde i början av 1900-talet. De andra skeppen är Olympic som sjösattes 1910 och Britannic som sjösattes år 1914. Titanic var lika hög som ett tiovåningshus, det hade 29 ångpannor, två fyrcylindriga trippel expansions ångmaskiner som drev sidopropellrarna och en lågtrycksångturbin som drev centerpropellern. De 16 vattentäta skotten skulle dessutom göra Titanic osänkbar.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 11/5-12, 08:47). Nere i maskinrummet fanns dörrar som kunde stängas av kommandobryggan om det blev en läcka, om 4-5 av dessa blev vattenfyllda så kunde Titanic fortfarande hålla sig flytande.( http://hem.passagen.se/petgustafsson/Historia.html 11/5-12, 08:50). Båten var utrustad med fyra skorstenar, den fjärde hade funktionen att ventilera pannrum och få ut matos från köken. Ombord fanns det fyra matsalar, den största matsalen motsvarade fartygets största rum som rymde 500 personer. Titanic hade en lastkapacitet på 6000 ton, en besättning på 885 personer och plats för 3 300 passagerare. Titanic var väldigt lyxig och hade det mesta ombord och överträffade alla sina rivaler. (http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 11/6-12, 08:16).

Många i första klass fick flera rum: badrum, sovrum och sällskapsrum. Titanic hade 28 hytter i första klass och dessa låg högre upp och längre fram i båten. På däck D låg den stora salongen, denna restaurang hade plats för 500 gäster.  Första klass hade elektricitet, värme i varje rum och rinnande vatten, frisörsalong, en squashplan, en gymnastiksal, ett turkistbad och en av de första inomhusbassängerna på en båt som åker via Atlanten. Alla hytter i andra klass hade också rinnande vatten och andra klassens hytter låg på samma våning som första klass men längre bak och tredje klassens hytter låg längre ner och längst bak i fartyget. På E-däck låg Scotland Road, en berömd gång som nästa sträckte sig genom hela skeppet. Titanic hade 16 livbåtar och 4 hopfällbara flottar, varje livbåt rymmer cirka 65 personer vilket betyder att livbåtarna inte ens rymde hälften av passagerarna som fanns ombord. Fartyget kunde ha haft 48 livbåtar ombord, men det skulle ta upp plats på däck och eftersom Titanic var osänkbar antog rederiet att det inte behövdes. Det kostade 17 miljoner dollar att tillverka båten och Titanic är idag världens mest kända fartyg. (http://hem.passagen.se/petgustafsson/Historia.html , 12/6 12:20).



1.3 Avfärden

Egentligen skulle Titanics jungfruresa äga rum den 20 mars 1912 men på grund av en olycka med Olympic försenades resan till 10 april samma år. Titanic lämnade hamnen i Belfast den 2 april 1912 för att resa till Southampton där hon skulle ligga i hamnen i några dagar innan avresan. (http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic , 12/6-12  14:35).
Hela hamnen var full med människor som skulle vinka av Titanic och alla passagerare. Det fanns människor som anade att något inte stod rätt till, de tyckte att det var som att utmana ödet genom att påstå att fartyget var osänkbart.  Men de allra flesta var väldigt optimistiska och jublade vilt. Klockan 12:00 började Titanics propeller snurra, det behövdes 6 bogserbåtar för att få ut henne ur hamnen. Redan första dagen kom det in telegram från andra fartyg som varnade för isberg.  Passagerarna var övertygade om att Titanic inte kunde sjunka och ändå kom det in massor av isvarningar men tyvärr kom inte alla fram på grund av att telegrafierna Harold Bride och Jack Phillips var upptagna med att sända och ta emot telegram åt passagerarna (http://hem.passagen.se/petgustafsson/Historia.html , 12/6-12  15:46).

 

2. Kollisionen

Natten mellan den 13 och 14 april hade det varit avbrott i telegrafen och på grund av det gick kaptenen Smith miste om en mycket viktig is varning. Den 14 april klockan 21:40 lämnade kapten Smith kommandobryggan(http://hem.passagen.se/petgustafsson/Historia.html 14/5-12 , 13:40) för att gå till sängs (http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 14/5-12 , 13:44). Innan han gick, gav han styrman order om att varna honom vid fara. Denna natt låg havet lugnt stilla och det var väldigt otäckt då vågarna gjorde det lätt att upptäcka isbergen på grund av skummet (http://hem.passagen.se/petgustafsson/Historia.html 14/5-12, 14:07).  De var medvetna om att vädret skulle försvåra möjligheten att upptäcka ett isberg i tid men Titanic behöll sin höga fart på 21 knop. Smith talade tidigare med White Star Lines direktör och de kom fram till att fartyget hade haft en mycket bra maxfart men enligt vissa källor ville Ismay öka farten ytterligare, vilket han sedan förnekade.  Uppe på kommandobryggan hade William Macmaster Murdoch befälet då kaptenen fortfarande befann sig i sin hytt, Frederick Fleet och Reginald Lee ansvarade för utkiken. Klockan 23:38 fick Fleet syn på ett svart föremål vid horisonten. De förstod genast att det var ett isberg och Frederick slog tre slag på varningsklockan och ringde upp kommandobryggan.

Sjätte styrman James Paul Moody tog upp luren och frågade: ”Vad ser du?” Fleet svarade: ”Isberg rakt föröver!”. William Murdoch gav genast order om ”Dikt styrbord!” och ”Full fart back!”. Titanic som hade en fart på cirka 21 knop, girade nu kraftigt åt babord men eftersom fartyget var så stort och rodret för litet för att svänga tillräckligt snabbt, kolliderade båten med isberget. På grund av att kollisionen orsakade oljud vaknade många passagerare och begav sig ut för att se vad som pågick. Trots smällen var de flesta passagerare ommedvetna om händelsen. De som gick ut på däck fick höra att de ”bara” krockat med ett isberg, vilket gjorde de flesta lugna och dem återgick till sitt. Kollisionen orsakade flera ton nedrasad is på welldäck, vilket gjorde att båten nu stod helt stilla. Trots att sammanstötningen med isberget var lätt, började Titanic snabbt att ta in vatten. Vattnet strömmade först ner in i pannrum 6, sedan i pannrum 5. Murdoch hade vid fartygets kollision inlett stängningen av de vattentäta dörrarna, men vattnet hade hunnit strömma in ändå, Titanic tog in cirka 300 ton iskallt vatten per minut (http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 16/5-12, 17:19).
Kaptenen Smith, Thomas Andrews och Bruce Ismay hade känt stöten, de kom upp till kommandobryggan och frågade vad som stod på? Murdoch berättade att de hade träffat ett isberg. Smith undrade hur allvarlig skadan var. Bruce Ismay tog fram ritningar på fartyget och visade att vattnet hade nått till det 6:e vattentätaskottet och fortsatte att fylla ett efter ett. Skadan var 100 meter lång och Thomas Andrews sa att Titanic skulle sjunka inom 2 timmar (http://hem.passagen.se/petgustafsson/Historia.html 16/5-12, 17:39).
Smith beordrade överstyrman Henry Wilde att förebreda livbåtarna och gav order till telegrafisterna om att sända iväg den första nödsignalen CQD. Klockan 00:15 sände de meddelandet: ”CQD…have struck iceberg…sinking fast…come to our assistance…position lat 41.46 N long 50.14 W MGY”.
Klockan 00:25 hörde passagerarfartyget RMS Carpathias telegrafist Harold Cottam Titanics nödsignaler och vidarebefordrade de direkt till bryggan. Carpathia som var fyra timmar ifrån Titanic satte högsta fart mot det sjunkande fartyget som befann sig cirka 600 mil sydost om Newfoundland (http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 16/5-12, 18:03).

2.1 Kaoset Ombord

Många passagerare ombord började nu förstå att läget var kritiskt. Ett flertal däck på tredje klass hade satts under vatten och många sökte sig förvirrat upp mot däck för att få reda på vad som inträffat. Orkestern med bandledaren Wallace Hartley fick order om att spela musik för att förhindra panik hos passagerarna. Klockan 00:20 började styrmännen att förbreda den första livbåten för användning. Klockan 00:45 släpptes den första livbåten, nummer 7 ner i den kalla Atlanten med 65 platser ombord, dock var det endast 28 personer i den. Många av dem i de lägre klasserna var instängda då de stoppades eller försenades av grindar, trappor och korridorer. De som lyckades ta sig upp blev oftast avisade från att ta plats i en livbåt då de rika med kvinnor och barn prioriterades först. Styrmännen vågade inte till en början fylla livbåtarna helt utifall de skulle brista eller gå av på mitten. I och med detta blev många båtar knappt halvfyllda, vilket minskade mångas chanser till räddning. Då tiden gick insåg de snart att båtarna måste fyllas helt och det fanns även de som vägrade att ta plats i livbåtarna för att de insett att deras liv inte skulle gå att rädda (http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 16/5-12, 18:27).

2.2 Förlisningen

Klockan 02:05 firades den sista livbåten ned i havet och mer än 1500 människor var nu lämnade åt sitt öde på det sjunkande fartyget. De kvarvarande började nu söka sig alltmer akterut då den främre delen av fartyget var under vatten. Titanic skickade ut sin sista nödsinal 02: 17 och bara en minut senare slocknade allt elektriskt ljus. Många drabbades av panik samtidigt som allt fler drogs ner i det kalla havet och en del hoppade av egen vilja. Några minuter senare hördes ett brak då fartyget bröts itu mellan tredje och fjärde skorstenen. Många föll i vattnet och omkom och de andra som redan befann sig i havet blev antingen ihjälklämda eller ihjälslagna av de stora restdelarna som lossnat från skeppet. När framdelen av båten hade försvunnit under vattenytan stod aktern fortfarande rakt upp i ett par minuter innan slutligen det sista av Titanic försvann ned i Atlanten klockan 02:20.
Skeppet lämnade efter sig ett stort antal levande människor i det kalla havet. Samtidigt som människor förgäves kämpade för sina liv i det iskalla vattnet befann sig de räddande personerna i livbåtar endast ett hundratal meter bort. Av dessa var det endast en livbåt, med femte styrman Harold Lowe som begav sig tillbaka till olycksplatsen för att rädda så många de kunde. På grund av kylan hade de flesta redan dött innan de hunnit fram. Titanic

Endast tre personer räddades ur det iskalla vattnet men det var en livbåt som hade hamnat upp och ner och de som kämpade för sina liv fick hjälp. (http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic 16/5-12, 19:07)

2.3 Carpathias Ankomst

Den 15 april vid fyratiden på morgonen anlände fartyget RMS Carpathia. Klockan 04:10 hissades den första livbåten upp i säkerhet och den sista 08:30.  Innan hemfärden mot New York sökte de förgäves efter fler överlevande. Av totalt 2224 personer ombord på Titanic, överlevde 710 och 1514 omkom.

 

Sammanfattande slutdiskussion

I detta arbete har jag informerat dig om Titanic, framförallt vad som hände under resan och hur det kunde hända.  Titanics förlisning var hemsk och de flesta trodde att Titanic var osänkbar och var därför inte beredd på den olyckliga händelsen vilket gjorde allt värre.  Jag anser att Titanic kunde sjunka även fast fartyget påståtts vara osänkbart bland annat därför att ingen trodde att det skulle hända och var därför inte lika engagerade, de var helt enkelt för självsäkra. De hade fått massor av isvarningar och de visste att vädret försvårade möjligheterna att upptäcka isberg och ändå hade skeppet sådan hög fart. Jag menar Kaptenen Smith gick och la sig och lämnade ansvaret till någon annan som inte var lika kompetent, och alltså inte hade lika stor chans att rädda Titanic från alla isberg. Jag förstår inte hur kan kunde göra så? Lämna ifrån sig ansvaret till någon annan sådär var väldigt ansvarslöst av honom och inte minst sagt idiotiskt. Eftersom fartyget var så stort och rodret så litet hann de inte svänga tillräckligt snabbt, vilket gjorde så att Titanic kolliderade med isberget. Sedan började det strömma in vatten, vilket Murdoch inte hann förhindra. Jag anser att den höga dödssiffran berodde på att fartyget inte hade nog med livbåtar för alla passagerare och på grund av att några livbåtar bara fylldes till hälften. Jag förstår inte hur dem tänkte när de bestämde sig för att ha så få livbåtar som inte ens hade plats för alla passagerare? Det bevisar återigen att de aldrig trodde att Titanic skulle sjunka. Det är ändå ofattbart, eftersom båtar ska vara så säkra som möjligt. Tänkte de aldrig tanken: tänk om? Tydligen inte. De körde på isberget på grund av den höga farten och för att de inte hade tagit alla isvarningar på allvar och var därför inte uppmärksamma nog att upptäcka isberget i tid. Titanic byggdes av rederiet White Star Line och ritades av Thomas Andrews och Alexander Carlisle. Titanic skulle alltså bli så säkert att det skulle påstås vara osänkbart, men White Star Line misslyckades. Titanic var inte alls så säkert som det verkade, eftersom det gjorde det som fartyget påståtts inte kunnat göra, det sjönk. Jag förstår inte hur de tänkte när de ville göra Titanic så säker som möjligt och ändå hade de inte tillräckligt med livbåtar, då gjorde de ju inte fartyget så säkert som möjligt!? Den största anledningen till att Titanic sjönk tycker jag var att ingen förväntade sig det. De var så säkra på att fartyget var osänkbart att de inte brydde sig om att vara försiktiga. I min mening hanterade de allting på fel sätt. Jag hoppas att de lärde sig efter det här att alltid välja det säkra före det osäkra.

 

 

Linnéa Engström 9B

Internationella Engelskaskolan Gävle

Ms. Silverloo

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Det är en bra inledning med många intressanta frågor i frågeställningen. En frågeställning som var speciellt intressant var den om varför ett skepp som påstods vara osänkbart kunde sjunka. Uppsatsen är skriven på ett bra sätt språkligt och gramatiskt, det förekom dock några mindre missar i strukturen på vissa meningar. De flesta meningarna påbörjas på ett bra och varierat sätt men i den sammanfattande slutdiskussionen är det väldigt många meningar som börjar med jag. Jag tycker i övrigt att ordvalet är varierat och passar ämnet och texttypen. Texten är styckesindelad och det finns underrubriker till varje punkt.



    Det är bra och intressant fakta som ger utvecklade svar på frågorna i frågeställningen, alla frågor i syftet besvaras också på ett bra och tydligt sätt. Källorna är tydligt och korrekt hänvisade och det frammgår också vilken källa som hör till vad, all information kommer dock från någon av de två källorna wikipeida eller passagen vilket kanske inte är jättebra då informationen inte bekräftas av så många olika källor. De länkar jag testade att följa fungerade och fakta från de länkarna fanns med i texten.



    Jag tycker att det är en bra slutdiskussion som sammanfattar arbetet och svarar på frågorna i frågeställningen. Slutsatserna är också väldigt bra och sammanhängande och det är en bra slutdiskussion som avslutar arbetet på ett bra sätt. Som helhet tycker jag att det här är ett bra och interesant arbete med bra frågeställningar och intressant innehåll.

    2012-05-30 | 16:01:32

Kommentera inlägget här: