iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Regler för fackuppsatsen!

Kategori: Allmänt

 

Här kommer jag att presentera vilka regler som gällde för följande uppsatser. Dessa regler var det första vi gick igenom, eleverna hade både Power Point tillgänglig och en stencil jag gav dem med exempel på hur arbetet kunde se ut och vad de olika delarna skulle innehålla.


Fackuppsats:

Tanke:

Ni informationssöker, samlar ihop all fakta ni behöver (i skola och hemma), skriver er text (i skola och hemma) i det format vi gått igenom och skickar mig sedan det slutgiltiga resultatet som publiceras på vår blogg av mig.
Kommentarer kommer att vara modererade och vara tvungna att godkännas av mig innan de publiceras (för allas skull!).

Inledning:

Här presenteras ert arbete/texten. Vad kommer den att handla om? Vilket ämne behandlas? Tre delar ska vara med förutom den korta inledningen:

Syfte: Varför gör jag detta?
Metod: Hur gör jag detta?
Frågeställningar: Formulera ett par frågor du ska svara på i arbetet.

Här är det ok att använda jag-språk!


Avhandling/Textdel:

Här börjar ditt arbete! Du kan själv välja att dela in ditt arbete i kapitel så som 1. ,1.1, 1.2, 1.3, 2., 2.1, 2.2 osv, eller så gör du enbart namnkapitel (Det första är snyggast!).

Inte ok att använda jag-språk!

Avslutning/Diskussion:


Här ska du börja med en liten sammanfattning av din text, bara ett par meningar långt om vad du redan skrivit!

 
Nu kan du börja analysera/diskutera och lägga dig i! Här kan du presentera egna uppslag eller idéer och tankar. Ni får dock inte presentera ny faktainformation här som inte tidigare tagits upp i arbetet!


Har du lärt dig något nytt? Presentera det!

Avsluta din text med att skriva era namn, skolans namn, klass, termin, år, klasslärare.

Tänk på följande: 

Tänk på språket! Ordval, meningsuppbyggnad, upprepningar, styckeindelningar, kapitelindelning, citatteknik,

källhänvisning osv! Var medveten om det ni skriver och gör! Tänk också på att en text med denna typen av format är rätt strikt! Inga ”jag tycker” eller ”jag anser att”- formuleringar får förekomma förrän i slutet i era diskussioner! Allt ska vara faktabaserat och grundat på era källor!

Och vad måste vi tänka på gällande källorna?...

Vi kör med Harvardsystemet när det kommer till att källhänvisa (alltså källan angiven inom parentes men löpande i texten). Ange källan inom parentesen enligt följande: (Efternamn,  utgivningsår, s.0). Detta för att fotnoter inte passar sig som teknik på en blogg. Annars är det så kallade Oxfordsystemet att föredra! Tänk på att referera till era källor konsekvent och där det absolut behövs för att undvika plagiat!

All lycka!

//Ms. Silverloo

Kommentarer


Kommentera inlägget här: