iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Regler för kamratrespons!

Kategori: Allmänt

När alla elever lämnat in och fått sina texter publicerade här av mig ska de också ge varandra feed-back! Här presenteras vad eleverna förväntas bidra med när det gäller responsen på varandras texter! 

Examensarbete åk 9 vt 2012- Konstruktiv respons

Efter skrivande av fackuppsats som nu ligger publicerade på http://iesgniob.blogg.se så börjar del två av detta examensarbete. Du skall nu läsa de andras uppsatser och ge konstruktiv kritik enligt tre följande områden;

 

1. Struktur och språk

Är inledning skriven så att du intresseras för ämnet?

Är språket korrekt (stavning, stor bokstav, särskrivning)?

Är meningsbyggnaden bra? Påbörjas meningarna varierat?

Används varierat ordval och är det anpassat till ämnet och texttyp?

Är texten styckesindelad och finns underrubriker?

 

Samla nu dina observationer och skriv ihop ett par meningar med det du tycker. ( Ett exempel på en början kan vara; Din uppsats är verkligen gripande och det visar du inte minst i din inledning. Du fångar mig som läsare. När det gäller stavning så finns det ett par stavningsmissar på ord som ”verkar” och ”särskild”…….)

 

 

2. Den faktiska informationen och källor

Har texten bra och intressant fakta?

Är det lätt att följa med i den fakta som presenteras?

Besvaras de frågor som presenteras i syftet?

Används flera källor?

När du följer länkar, fungerar de och är faktan omskriven?

 

Gör nu precis som ovan, fyll på med flera meningar kring detta område. Kom ihåg att berätta så mycket som möjligt för din klasskompis.  (Ett exempel; När man tittar på din källförteckning använder du bara internetsidor men det beror säkert på ämnesvalet. Du har dock tittat på fler än tre olika och du har skrivit om faktan på ett bra sätt……)

 

3. Diskussion och deras egna åsikter

Besvaras frågorna från syftesdelen tycker du?

Diskuterar personen fritt och ger klara slutsatser?

Känner du som läsare att denna del ger dig ett bra avslut på hela matchen?

 

Nu avslutar du med att skriva om personens diskussion och avslutar också hela din kommentarsdel. Kom ihåg att avsluta med en sista positiv mening tex ” Ett läsvärt arbete med intressanta delar.”

 

 

____________________________________________________________________

När du skrivit en bra kommentar så  klickar du på kommentera under blogginlägget. Din kommentar kommer att läsas av läraren innan den publiceras. Att ge respons på andras arbete ingår i detta arbetsområde.

//Ms. Silverloo

Kommentarer


Kommentera inlägget här: