iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Sandra Berglunds uppsats om mode

Kategori: Allmänt

Mode

Inledning

Jag har valt att skriva om mode i denna uppsats. Mode kan vara ett väldigt brett ämne och jag har därför valt att enbart skriva om kläder och hår. Det här ämnet kan till exempel också handla om arkitektur eller målarkonst, dock är jag mycket intresserad av kläd/hår mode och har därför valt att skriva om det. Mode för mig är det där lilla ämnet som egentligen är gigantiskt. Det vi människor inte funderar över är att det är vår egen smak för mode som presenterar oss som person. Det ger oss en chans att visa vilka vi är, det är ett ämne som är otroligt uttrycksfullt. Jag vet redan mycket om hur vi använder olika kulörer och så vidare men jag vill veta mer, mer om historien, uppkomsten och också mode under vissa årtal.

Syfte

Mitt syfte med uppsatsen är att ta reda på det vi inte tänker på när vi hör ordet mode. Jag vill ta reda på historien, utvecklingen och människorna vars insatser vi borde minnas. Jag vill undersöka de små punkterna som betyder mycket för oss människor men som vi inte tänker på eller inte visste fanns.

Jag har därför skapat några frågeställningar som enligt mig är viktiga:

·        Hur har tidigare årtionden påverkat dagens syn på mode?

·        Har media ett stort inflytande på mode?

·        Vad gör vi för att utveckla ämnet?

Metod

För att kunna få svar på mina frågor kommer jag lägga mycket tid på informationssökande. Jag kommer försöka använda mig så mycket som möjligt av böcker och tidningar då jag vet att det är säkra källor. Internet kommer såklart vara en stor källa jag kommer använda mig av, dock kommer jag vara mycket mer kritisk när det gäller den här källan. Jag har några huvudsakliga nyckelord jag kommer använda mig av: Modeikoner genom tiderna, 80-tals mode, 60-tals mode och vad är mode.

 

1. Vad är mode

Mode handlar om att visa vem man är och vilken stil du har, det hjälper dig att uttrycka dig själv. Mode ses också ofta som en konstform, det är ett sätt som du kan visa känslor i precis som med målarkonst. Vi brukar säga att det är själva designern som är konstnären och konsumenten är den som visar upp sin personliga stil. Såklart handlar det inte bara om din personliga stil eftersom vi alla följer olika trender (http://paesyeon.wordpress.com/2011/03/09/vad-ar-mode/). Ivarsson skriver på sin hemsida att en trend kan förklaras på följande vis, ”nytt beteendemönster som gradvis växer fram under en viss tidsperiod” (http://www.margaretaivarsson.se/page.php?page=artikel_du_och_din_omvarld). Det är en idé som någon för fram till andra människor som de sedan accepterar. Trender kan du hitta i alla ämnen, till exempel inom politik eller ekonomi (http://www.margaretaivarsson.se/page.php?page=artikel_du_och_din_omvarld). Tidningen Vogue är väldigt viktig för modevärlden och har alltid de senaste trenderna. Tidningen säljs i många länder och har blivit utsedd till världens bästa modemagasin. Den innehåller precis allt och det är en väldigt viktig källa för dagens mode (https://subscribe.vogue.com//subscribe/vogue/70695?source=navbarsubcenter). Tidningen skapades 1892 i USA och kallas oftast för modets bibel (http://paesyeon.wordpress.com/2011/03/09/vad-ar-mode/).

1.1  Hur skapades intresset för mode

I mitten på 1300-talet sägs det att kläderna började skilja sig mellan kvinnor och män för första gången. Förr i tiden hade alla långa dräkter oavsett kön, men under 1300-talet började männen bära kortare dräkter medans kvinnan stannade med längre dräkter. Vi vet inte var eller i vilket land denna förändring började i, dock var Tyskland, Frankrike, England och Italien några av de länder som förändringen gick väldigt fort i. Alla är som sagt oense om vilket land modet började utvecklas i, vissa hänvisar till att Spanien var det första landet men det är inte många som kan intyga att det är korrekt. Som med alla saker som förändras har händelsen alltid flera orsaker. Främst var det ett nytt människoideal som föddes under 1200-talet som var den största anledningen. Nu skulle vi människor bry oss mer om oss själva och hur vi såg ut som individer. Skönhet blev allt mer populärt och det nya idealet var mycket inspirerat av målarkonst. Vi fick ett nytt sätt att tänka och uttrycka oss på (http://home.swipnet.se/hepsibal/skola/mode.html).

1.2 Modeikon

Under alla år har det alltid funnits viktiga modikoner. En modeikon är någon som skapar något nytt och bryter de regler som redan finns. En av världens kanske mest kända modeikoner är Gabrielle Bonheur eller mer känd som ”Coco Chanel”. Hon föddes den 19 augusti 1883 och var en fransk modedesigner. Hennes enkla och eleganta klädesplagg gjorde henne till den viktigaste ikonen under 1900-talet. Gabrielle var en mycket intelligent kvinna som visste hur hon skulle bryta mönster. Det var hon som hjälpte andra kvinnor ur sina obekväma klädesplagg som de bar i slutat på 1800-talet. Chanel började sin karriär med att göra hattar, hon sade själv att de hattar som redan fanns knappt gick att bära. 1924 kom det stora uppsvinget då Chanelkostymen visades upp för världen. Kostymen var gjord till kvinnor och innehöll en knälång kjol och en enkel jacka. Accessoarer var också en stor del i Chanels karriär, andra kvinnor älskade att bära hennes långa pärlhalsband och kedjor. Dock var toppen inte nådd ännu. Coco Chanel blev miljonär när hennes egen parfym lanserades vid namnet Chanel No 5. Det här var också första gången i världshistorien en parfym tog en känd designers namn. Ur denna parfym kom också Coco Chanels kändaste citat som löd på detta vis ”Den här parfymen är inte bara vacker och doftande. Den innehåller mitt blod och svett och en miljon krossade drömmar”. Som säkert många vet är Chanelsymbolen mycket känd men det var faktiskt inte Gabrielle själv som kom fram med den. Hon fick symbolen av Chateau de Cremats ägare och vilken succé det blev. Chanel förklarade det såhär ”Enkelhet är nyckel till all sann elegans”.  Det här är en kvinna som vi kommer minnas i många år då hon förändrade och skapade nya saker med stor elegans (http://twice.se/modets-historia-coco-chanel.html).

1.3   60-tals mode

Om vi skulle beskriva 60-talet med ett ord skulle det vara vågat. Nu var det slut med heltäckande kostymer för nu skulle huden visas. Framför allt var det under 60-talet som baddräkter och bikinis blev riktigt populärt och såklart var allt i miniformat. Det här var en stor tid för ungdomarna, de var nu trötta på de tråkiga kostymerna och ville visa deras sanna jag. De tog fram sin kreativa sida och skapade ett nytt mode, gärna provocerande. Ben var en viktig del under den här tiden och på grund av det var den nya minikjolen ett måste i garderoben (http://kakafoni.se/?page_id=310). Både minikjolen och klänningarna var väldigt korta och slutade ovanför knäna. Kvinnorna kombinerade gärna de korta klänningarna/kjolarna med höga stövlar som gick upp en bra bit över vaden och med hög klack. Strumpbyxor var ett annat plagg som blev ett annat måste då alla skulle visa upp benen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mode_p%C3%A5_60-talet). På den här tiden var det inte bara kläderna som utvecklades utan också håret. Det skulle vara stort, högt och tupperat. En tofs mitt på huvudet och stora lockar var en riktig klassiker (http://kakafoni.se/?page_id=310).  På 60-talet levde en liten söt tjej vid namnet Twiggy, hon var en engelsk modell och en känd modeikon. Hon påverkade kvinnorna på många olika sätt och många blev inspirerade av hennes kläder och framför hennes smink. Att använda mycket kajal och mascara hade alla kvinnor om de ville vara som Twiggy. Dock hade modeikonen inte bara positiv inverkan på kvinnorna. Många började banta och fick till och med diagnosen anorexia bara för att de så hemskt gärna ville se ut som deras förebild (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mode_p%C3%A5_60-talet). Under 60-talet var också många plagg inspirerat av rymden. Det skulle vara tajt och tillexempel slog overallen igenom (http://kakafoni.se/?page_id=310).

1.4   80-tals mode

80-tals mode är faktiskt något som verkligen har kommit tillbaka om och om igen. Det är extremt färgglatt och neon färgerna var en självklarhet! 80-talet är väldigt populärt på till exempel fester och maskerader. Det här var en tid där ingen var rädd för att synas, 80-talet var långt ifrån diskret (http://www.80talsmode.n.nu/ ). Några populära färger som ger oss en klar bild av hur detta årtionde var är till exempel chockrosa, mintgrön, aprikos, turkos och neongul. Människorna älskade att matcha olika plagg och framför allt alla dessa färger. Kombinationen tubsockor och pumps minns vi nog alla, eller varför inte jeansjackorna fyllda med pins och en rävsvans hängande. Sminket förändrades också en hel del, nu var det slut på naturliga läppar! Kvinnor använde ofta Nivea Ultra som gjorde läpparna vita och till detta blå mascara och en färgstark ögonskugga. Vi kommer nog alltid minnas frisyrerna på denna tid. Var det något alla ägde så var det hårspray, vad vore livet utan hårspray? Det skulle vara stort eller ännu större, pudelpermanenten och tuperat var väldigt populärt. Modeikoner fanns det såklart under denna tid också, Lena Philipsson är en svensk artist som är populär än idag. Mest känd blev hon nog under 80-talet med låten Dansa i neon som kom på en femteplats i den svenska melodifestivalen. Då bar hon själv typiska 80-tals kläder och extremt stort hår. Andra förebilder var Madonna, Bon Jovi och Michael Jackson. Det var en glad tid då alla ville synas (http://www.hittaplagget.se/mode/mode-historia.asp?fashionid=2) .

Slutdiskussion

Vilket ämne vi än pratar om kommer det alltid påverka oss i framtiden och i det här fallet är det mode det handlar om. Mode har ett stort inflytande på oss och det har påverkat oss i både nutid och kommer göra det i framtiden också. Mitt ämne är inte en världsomtalande händelse som andra världskriget men det betyder inte att det inte går att disskuteras. Själv hör jag ofta mormor säga att något av mina plagg påminner henne om hennes yngre år. Det jag vill säga först och främst är att trender alltid kommer tillbaka. I hur många butiker kan vi inte hitta 80-talets neonfärgade kläder i alla sorts former nu förtiden? Bara för att en trend försvinner under 20 år betyder det inte att den är död, den blundar bara lite för att sedan komma tillbaka. Vi inspireras av tidigare årtionden för att sedan skapa något nytt och modernt. Dock är inte allt frid och fröjd med det här inflytandet på människor. Som jag skrev tidigare handlade både 60 och 80-talet om att visa sin kropp. Som vi alla vet har speciellt yngre tjejer höga krav på hur de ska se ut. Det ska vara smala långa ben och ingenting annat. Vem var det nu som påverkade kvinnor under 60-talet med sin då fantastiska kropp? Twiggy var namnet och det är såklart inte hennes fel men det här idealet lever fortfarande kvar. Själv känner jag att det är nu under de senaste åren vi verkligen har börjat försöka motarbeta detta problem. I det mode vi har nu börjar ändå det mer naturliga kroppsformerna komma fram, ämnet har accepterat att vi duger som vi är. Alltså lär vi oss mycket av historien, inte bar hur vi ska se på oss själva men vi förstår också mycket som inte är så självklart för oss ungdomar. Vad jag menar är att i alla fall jag har lärt mig mycket om hur kvinnans roll var för några år sedan. De olika trenderna på den tiden har fått mig att förstå hur människor levde då. Visst kan du läsa i böcker eller titta på faktafilmer om den här tiden, men är inte mode ett mycket roligare och modernare sätt? För mig är ämnet mycket mer än bara kläder.
Sedan har vi alla dessa media problem som får så otroligt många (främst tjejer) att må dåligt. Det här varit ett problem ett bra tag men också ett omtalat ämne. Jag tänker framför allt på ungdomar och hur medierna verkligen påverkar oss. Jag är en av dem och jag vet mycket väl hur det känns. Det som jag anser är märkligt med detta problem att det är medierna riktade mot ungdomar som faktiskt gör det värre. Till exempel har vi alla dessa tjejtidningar som vi nog alla har läst någon gång. På både omslag och andra bilder finns det alltid den där lite för smala kroppen som alla vill ha men den är ju inte ens äkta. Det som är så galet är att i dessa tidningar skriver de om självkänsla och att vi inte ska ta åt oss av retuscherade bilder. Men de riktiga bovarna är ju faktiskt tidningarna självs som gör precis tvärtemot med vad de skriver. Jag hörde också för någon dag sedan att butiken Ginatricot har fått kritik för att de har för smala skyltdockor. Det var ingenting jag hade tänkt på tidigare men det var faktiskt sant. I fönstret står en skyltdocka smal som en pinne i en butik där tjejer strömmar in dag in och dag ut, skärpning!
Sist men inte minst tänkte jag diskutera utvecklingen av mode. Det kommer nya saker vi vill inhandla varje dag men det skulle inte vara möjligt om utvecklingen inte gick framåt. Därför tänker jag ta upp några viktiga punkter som är betydelsefulla inom utvecklingen. Först och främst tycker jag att det är så otroligt roligt när de yngre generationerna kliver fram och visar intresse. Vi skapar egna bloggar och visar upp vår egen stil vilket gör andra mer intresserade. Sedan är mode faktiskt något vi verkligen kan satsa på. Nu för tiden kan du till exempel få högskolepoäng just i ämnet mode, alltså satsar skolan också. Det förekommer också mer och mer jobb som till exempel stylist osv, du kan alltså skapa en karriär. Alla dessa små saker gör att fler blir intresserade vilket gör att utvecklingen går framåt. Eftersom det är vi människor som skapar nytt, hjälper vi alla till otroligt mycket.

 

Kommentarer

  • Matilda :) säger:

    Jag tycker verkligen om din uppsats, den är rolig och intessant att läsa. Din inledning fångar direkt upp mig som läsare på ett bra sätt och gör mig nyfiken på ämnet. Dock förekommer en del upprepningar i inledningsstycket även om det inte störde läsningen så mycket. Språket i uppsatsen är överlag bra, det förekommer vissa små stavfel och särskrivningar som exempelvis "medans" och " neon färgerna", men dessa är troligen bara slarvfel. Ibland förekommer ord som "vi" och "man" utan att det förklaras vilka detta är vilket är lite förvirrande. Du nämner också saker som "det minns vi nog alla" när du skriver om åttiotalet vilket inte riktigt stämmer eftersom vi inte var födda då. Meningarna börjar på ett varierat sätt men meningsuppbyggnaden är lite rörig vilket gör att läsningen bitvis inte blir så flytande. Ordvalet är varierat och bra men ibland är texten lite för

    "ostrikt" med tanke på att det är en fackuppsats. Uppsatsen är indelad på ett logiskt sätt med tydliga underrubriker och stycken.



    Din fakta var intressant och relevant för ämnet samt placerad under passande rubrik. Faktan är använd på ett bra sätt och är lätt att förstå och du besvarar dina frågor tydligt.

    Du enbart använt dig av internetkällor men dessa är väldigt många och känns trovärdiga. Länkarna fungerar som de ska och faktan är ordentligt omskriven men stämmer väl överrens

    med respektive källa.



    Jag tycker att du i din slutdiskussion besvarar dina frågor väl och diskuterar dessa på ett intressant sätt. Dina slutsatser är mestadels tydliga och din diskussion är ett bra avslut på din uppsats. Jag tycker din uppsats är väldigt lärorik och bra, jag fick reda på många nya saker om mode som jag inte haft en aning om tidigare. Jättebra uppsats!

    2012-05-29 | 22:20:56

Kommentera inlägget här: