iesgniob

IESG, klass 9B har nu startat sin klassblogg! Här kommer vi att publicera våra examensarbeten i svenska som vi skrivit. Vi har fått välja valfritt ämne men skriver enligt samma formalia, fackuppsats! Så läs och njut av väldigt varierande ämnen - enjoy!

Vahagn Mikaelyans uppsats om Shar Peis

Kategori: Allmänt

Shar Pei

Inledning

Jag har valt att skriva om Shar Pei. Shar Pei är en sällsynt hundras från Japan. Jag är intresserad av Shar Peis för jag själv äger en och den ser väldigt intressant ut. Jag vill ta reda på och utforska saker om rasen. Från min egen historia har jag tagit reda på saker om rasen men bara små ytliga saker som inte tillhör den stora bilden.

Syfte

Min anledning varför jag skriver om detta ämne är att upplysa mig själv och andra människor om Shar Peis. Jag vill ta fram problemen rasen har, som t.ex. att skinnet hänger över ögonen. Samt varför inte veterinärer tidigt lär sig om detta problem och hjälper hundarna?

Eftersom jag vill upplysa andra och mig om detta ämne så har jag skapat ett par frågeställningar:

Ø      Vad är Shar Peis levnadsstandard?

Ø      Historian om rasen.

Ø      Hur uppfostrar man en Shar Pei?

Ø      Intressanta saker.

Metod
För att kunna besvara mina 3 frågeställningar kommer jag söka på Shar Pei kennelklubbens hemsidor för att hitta så mycket konkret fakta. Internet är i stort sett min största källa till information men jag äger en bok/tidning som handlar om hundar och där finns en liten paragraf om Shar Peis. Jag kommer leta på internet också efter händelser där ägare av Shar Peis har skrivit om sin hundsproblem och vad veterinärer har get dem för svar.

1. Shar Peis historia.

För var Shar Peis kamp/jakt/vakt hundar. Nu är dem familjehundar. Shar Peis rötter går enda tillbaka till Han Dynastin f.kr 206- e.kr 220. Det finns skulpturer från Han Dynastin som liknar Shar Pei hundarna. Rasens ursprung är en blandning mellan Chow Chow och olika Mastiffraser. Shar Peis har funnits i södra delen av Kina i århundraden. Ursprungsstad för rasen är i södra Kina. Staden heter Dah Let och är i provinsen Kwung Tung. Arbetsbefolkningen i den lilla staden Dah Let var de som födde upp rasen. Hundarna användes för att vakta familjerna eller helt enkelt som sällskapshund. Hundarna användes också för jakt. Befolkning var på jakt efter djur som vildsvin och att jaga djur var Shar Peis extra bra på. Förtiden var vadslagning på djur väldigt populärt. Olika djur slogs mot varandra och några smarta personer kom på att Shar Peis skulle vara bra på det. Deras hängande skin, små öron och försjunkna ögon gjorde det svårt för andra djur att ens skada dem allvarligt. När en motståndare till en Shar Pei attackerade så tog de tag i skinnet och en Shar Pei ryckte och rullade ut ur greppet på sin motståndare. Shar Peis har aldrig haft en känsla för att slåss. De är mest vakt och familjehundar. Det blev svårt för ägarna av hundarna att få dem att slåss men genom att droga hundarna så fick de fram den stridsviljan. År 1940 när kommunismen tog över i Kina så var rasen på gränsen till utrotning. Husdjur ansågs vara en lyxvara. En väldigt hög skatt insattes på hundar som gjorde att det praktiskt taget var omöjligt att äga en hund. All uppfödning förbjöds och diktatorn Mao Tze Tung hatade alla Shar Peis. Diktatorn tyckte att det var ett arv från det gamla kejsardömet och det ledde till att flera tusentals av hundarna blev slagna tilldöds. På 50-talet så fanns det bara några få Shar Pei kvar. Rasen överlevde tack vare en kinesisk flykting som hette Matgo Law. Han försökte rädda de hundar som fanns kvar men medicin fanns inte och hundmat fanns inte heller. 1973 så kontaktade Matgo Law ”Dog Magazine”. Han skickade några bilder och en liten text om hur han ville rädda hundarna från en säker död. I slutet av texten uppmanade han amerikanska uppfödare till att hjälpa han, de var ett nödrop på hjälp. Han skrev också att det fanns 10-15 hundar kvar. Artikeln fick ett omedelbart positivt svar. År 1978 så kom Shar Peis med i Guinness rekordbok som den mest ovanliga rasen. Efter att Matgo Law fick svar från uppfödarna i USA, så skickades hundarna från Hong Kong till USA. Hong Kong blev då den sista Kinesiska staden Shar Peis var i. Shar Peis ökade snabbt i popularitet i USA och Kanada. Den ovanliga rasen ökade från att i hela världen bara funnits i ett fåtal till att finnas 19 000 Shar Pei registrerade år 1993. Det året blev Shar Pei officiellt antagen i den Amerikanska Kennel Klubben. Idag finns massor med Shar Peis överallt och flera Shar Pei uppfödare även i Hong Kong (http://www.sharpeiklubben.se/ Elisabeth Kömüves & Anneli Ohlsson. Datum: 2012-05-12 Tid: 21:35).

1.1 Shar Pei standard levnad och utseende.

Matgo Law tillsammans med andra raskännare skrev också ner den första rasstandarden. Flera av de första Shar Peis som kom till USA hade väldigt många defekter. De Amerikanska uppfödarna jobba väldigt hårt att avla bort de defekterna. Rasstandarden har också ändrats flera gånger under alla dessa år. De flesta av hundarna som kom till USA i början hade ”horsecoat” päls som var ”fawn” färgade, men med åren har även den lite längre pälsen ”brushcoat” blivit mycket mer populär. Uppfödarna anpassade då sig efter folkets behov och avlade fram brushcoat päls. Standard för rasen är deras stora mjuka nos område och väldigt små öron. Shar Peis påminner mycket om flodhästar i deras ansikten. Rynkorna i pannan bildar ett mönster som liknar det kinesiska tecknet för långt liv. Alla Shar Peis ska ha en blå/lila tunga och vara blå i hela munhålan. Pälsen på Shar Peis får vara högst 2,5 cm lång. Färgen ska vara enfärgad men inte vit. Alla Shar Pei Valpar är mycket rynkiga men de växer med tiden i sitt skinn och har som vuxen hund endast rynkor i ansiktet och deras rygg. Distansen från ryggen till marken på en Shar Pei ska enligt standarden vara mellan 44-51 cm. Distansen från ryggen till marken har under åren skiftat mycket. Hunden ska vara starkt och kompakt byggd och får absolut inte ge ett luftigt intryck. En Shar Pei ska vara aktiv och rörlig, med fria och harmoniska rörelser. Hundarna ska aldrig gå stelt, om den gör de så är något fel på hunden. Shar Peis behöver inga stora ytor för att leva. Hundarna kan leva i både en villa och en lägenhet. Alla Shar Peis behöver träffa andra hundar när de är valpar. Om det inte händer blir Shar Pei’s lite mer bråkiga än normalt när de är äldre. Shar Peis älskar att mysa och vara med familjen. Shar Peis är lugna, starka, modiga, trogna och väldigt snälla. Shar Peis har ofta ett bra temperament. Rasen omtalas ibland som enmanshund, men en familjehund är den med. Hundarna älskar att ha sin familj runt sig. En Shar Pei hyser en förkärlek till varma platser som sin ägares säng eller öppna spisen och vill gärna ha närhet och kroppskontakt, men bara när den själv vill göra de (http://www.sharpeiklubben.se/ Elisabeth Kömüves & Anneli Ohlsson. Datum: 2012-05-12 Tid: 23:35).

1.2 Shar Peis uppfostrande och intressanta saker.

Rasens tidigare uppgift som vakthund finns kvar i deras arv, hundarna vaktar gärna sin familj och sitt hem. Vissa av hundarna är försiktiga och håller distans till främlingar. En Shar Pei ska vara tillbaka dragen och reserverad. Om den kan, klättrar den på rangskalan i familjen. Det är därför viktigt att Shar Peis vet sin plats i flocken. De är envisa och väldigt starka hundar, som måste veta vad man får och inte får göra. Ibland räcker det med ett bestämt “nej!”. Att uppfostra en Shar Pei med kärlek och en fast hand är det bästa man kan göra. Det mesta man vill lära sin Shar Pei ska man leka in i hundens liv, annars blir hunden uttråkad och vill inte. Rasen är känd för att vara lättlärd. En Shar Peis husse kommer bli hundens bästa vän. Därför är det viktigt att ha ett positivt beteende runt hunden. Vissa Shar Peis har en svag jaktlust men det sker inte ofta men oftast älskar Shar Peis att spåra djur i skogen. När hunden är ung bör man inte gå långa promenader eller anstränga valpen. Shar Pei valpar är oftast ganska tunga och har inte alla sina muskler än. Då är det bäst att låta valpen röra sig fritt i skog och mark, så att den kan bygga upp sina muskler på ett naturligt sätt. Som vuxen älskar hunden att få följa med på promenader i skogen. Shar Peis kräver inte någon direkt motion när den är äldre som till exempel en brukshund. Att låta hundarna springa fritt varje dag räcker gott och väl. Rasen har ett behov att röra på sig när den har vart inne för länge. Man måste alltid lära en Shar Pei hyfs som valp annars kommer den inte vara snäll som vuxen. Alla Shar Peis har sin egen vilja. Om du försöker tvinga en Shar Pei att göra något måste du ha godis med dig för att försöka övertala den. Oftast funkar det men om du har otur vägrar hunden göra det du vill (http://www.sharpeiklubben.se/ Elisabeth Kömüves & Anneli Ohlsson. Datum: 2012-05-13 Tid: 00:23).

Slutdiskussion

I detta har du som läsare fått lära dig mer om Shar Peis. Hur de lever och hur deras historia är. Jag har lagt fram så mycket information som möjligt som var konkret fakta. Det finns mycket källor på internet men mycket av de är inte pålitliga och det som är pålitliga står det redan på Shar Pei kennelklubbens hemsida.

Jag tycker att historian om Shar Peis är väldigt hjärtkrossande.  Det är konstigt att en persons hat mot Shar Peis kan få dem nästan att bli utrotad. Personer som Matgo Law behövs verkligen i den här världen om personer som Mao Tze Tung ska få göra som de gör mot djur. Jag äger själv en Shar Pei och sakerna som är skrivna i denna fackuppsats stämmer med min hund. Min familjs hund Aurora är den sorten av Shar Pei som älskar att spåra och att vakta familjen. Det är intressant att se när fakta man hittar på internet verkligen stämmer in på verkliga livet. Jag är glad att rasen lever kvar idag fast än dem har några defekter kvar. Rasen är gosig och de är djur som verkligen piggar upp en när man är ledsen. Det är verkligen bra att goda människor än finns kvar som kan rädda djur i nöd. Rasens skin stämmer in att den hänger på kroppen oftast måste man operera upp ögonbrynen för att hunden kunna se och det är den defekten uppfödare försöker avla bort. Min hund har opererat sig två gånger redan, om den defekten äntligen skulle gå bort av ren avling skulle rasen har ett mycket bättre liv. Jag hatar att se min hund bli sjuk eller få se dem här defekterna i arbete. Eftereffekten av Mao Tze Tung syns. Skadan han gjorde mot rasen kommer ta hundratals år att reparera. Det här arbetet var roligt att utföra. Jag lärde mig själv mycket om rasen och kan nu bättre förstå vad min hund vill ha. Om någon har svårt att förstå sitt husdjur kanske de också borde skriva en fackuppsats om sitt djur för att få ett mycket bredare och bättre förstående för sitt djur.

 

Kommentarer

  • Clara säger:

    Jag gillade din uppsats väldigt mycket och den var kul att läsa. Jag tycker din inledning var klar och det var tydligt vad du ville få fram i din uppsats. När jag läser din text hittar jag några få stavfel så som "ända", fast de flesta är bara slarvfel gissar jag och är knappt värda att ta upp. Annars är texten väldigt korrekt. Jag tycker att du påbörjar dina meningar varierat vilket är bra, men i paragraf 1.1 så känner jag att din text blev lite hackig och inte lika flytande som den är i de andra delarna i texten. Sedan tror jag du har missförstått hur underrubrikerna fungerar, då din uppsats antagligen skulle ha sett ut såhär egentligen: 1. Shar Peis (ingen text under).

    1.1 Shar Peis historia (din text under).

    1.2 Shar Pei standard levnad och utseende. (din text under). osv.

    Ditt språk känns anpassat och rätt i sammanhanget.



    Din fakta var intressant och allt du skrev var sammanhängande, inget kändes som att det inte hörde hemma i din uppsats. Det var lätt att hänga med i det du skrev och allt flöt ihop väl. Jag tycker även att du besvarade din frågeställning i början av uppsatsen väldigt väl. En dålig sak är att du bara använt dig av en källa, även om du hade skrivit om texten där väl. Jag skulle gissa på att det borde vara svårt att hitta pålitlig fakta om hundraser eftersom det finns så mycket information om dem på internet, och det finns väldigt många som inte vet vad de skriver. Den källa du har valt att hitta din information verkar som en bra sida och jag litar på att den är baserad på fakta, men det kunde fortfarande ha varit bra med mer källor till din uppsats.



    Som jag skrev tidigare så tycker jag att du besvarade din frågeställning väl och din slutdiskussion var väl gjord samt intressant att läsa. Den gör ett bra jobb med att avsluta din uppsats fint. Det är kul att läsa att du känner så starkt för din hund, det var en riktigt bra uppsats.

    Bra jobbat Vagge!

    2012-05-28 | 23:54:24
  • Malin Eklöv säger:

    En väldigt intressant uppsats. Jag blev fångad redan av inledningen, och uppsatsen höll mig fast ända till slutet. Du använder rubriker och underrubriker bra, och har bra stavning. Dina länkar går att klicka på. Däremot skrev du i "metod" att du skulle använda en tidning/bok om Shar Pei som du hade, men du nämnde aldrig vilken fakta som du hittat i den.

    2012-06-04 | 19:00:26

Kommentera inlägget här: